Typ čtyřkolky
Svět čtyřkolek se rozděluje v zásadě na
užitkové a sportovní čtyřkolky, takže jako úplně první věc byste si měli ujasnit, kam vás to táhne. Prodávanější jsou dneska užitkové čtyřkolky. Ono se jim sice říká užitkové nebo
pracovní, ale čím dál tím víc jsou dělané nejen na práci, ale i na výlety, na pohodlí, na zábavu, na
rekreační ježdění. Na pohled jsou vysoké, mají totiž vysoké zdvihy pérování, vypadají robustně, jsou důkladně zakryté proti odlétajícímu blátu a vodě a vpředu a vzadu mají nosiče nákladu. Hodí se na práci, vozí, tahají, pracují na stavbách, na farmách jezdí s postřikovači, smetačkami, odklízejí sníh. Ale čím dál tím víc umí poskytnout i pohodlí a zábavu, a čím dál častěji jsou dvoumístné, na prodlouženém podvozku.
Na výletech neoceníte tažnou sílu ani nosnost, ale
průchodnost terénem a trakci. Lepší průchodnost terénem mají čtyřkolky s
nezávislým zavěšením všech kol, čtyřkolky s tuhou zadní nápravou jsou zase lepší na tahání přívěsů.
Pokud si budete vybírat užitkáče, zvažte, jestli má mít
připojitelný přední náhon s uzávěrkou předního diferenciál (ten je vhodný do těžkého terénu a v zimě kvůli možnosti připojení sněžných pásů). Další dobrou věcí je, když variátor umí brzdit motorem z kopce, a také byste si měli ujasnit, jestli má mít čtyřkolka
elektrický posilovač řízení. Ten nejen snižuje sílu na řízení, ale funguje i jako tlumič nárazů do řídítek.
Další velkou skupinou jsou
sportovní čtyřkolky. Ty jsou určené pro zábavu, pro driftování, pro polety vzduchem, ale můžete s nimi i výletovat. Jsou lehké, nízké, široké a výkonné, a vy se musíte hlavně rozhodnout, jestli chcete převodovku mechanickou nebo variátorovou. U mechanické převodovky řadíte nohou stejně jako u motocyklů, rukou mačkáte spojku. Mechanická převodovka je obvykle známkou ostřejších sportovních čtyřkolek, určených spíše pro závodění, čtyřkolky s variátorem jsou naproti tomu pohodovější, o řazení se nemusíte vůbec starat, jízda je méně namáhavá, a jsou tudíž vhodnější pro začátky.
Samostatnou kapitolou jsou čtyřkolky postavené
na podvozku užitkáčů, které vypadají jako sportovní. Charakteristický je pro ně přiřaditelný přední náhon, který sice trochu zvyšuje jejich hmotnost, ale podstatně zvyšuje jejich kamzíkoidní schopnosti, a také je můžete více využít i pro práci. S připojeným předkem zdoláte mnohem víc, po jeho odpojení si zase užijete driftů jako se zadokolkou. Příkladem těchto čtyřkolek je například
TGB Target, Yamaha Wolverine nebo Can-Am Renegade.
Značka
Trochu ošemetné téma, protože poněkud zavání konkurenčním bojem. Obvykle se ale stejně zamilujete do nějaké čtyřkolky pro to, jak vypadá, a nenecháte si to vymluvit, ovšem k vaší smůle. Ta vysněná čtyřkolka vám totiž nemusí vyhovovat jízdními vlastnostmi, nebo třeba proto, že je na vás velká nebo malá. Nejlepší je si jí
předem vyzkoušet.
Možná budete i řešit, jestli jít do některé ze zavedených americko-japonsko-kanadsko-evropských značek, nebo do Číny nebo do Tchajwance. Obecně samozřejmě platí, že ty první jsou dražší a technicky dotaženější, ty druhé jsou zase skoro o polovinu levnější, ale, no, jak to říct, nemají vždy úplně stejnou kvalitu. Ale pravda je taky to, že vysokou pořizovací hodnotu čtyřkolek z té první skupiny můžete snížit pořízením
ojetého stroje, a že i mezi čínskými výrobci jsou rozdíly v kvalitě, že někteří jsou prostě dál, než jiní. Pak jsou tady ještě čtyřkolky tchajwanské provenience, a na nich je nejatraktivnější, že jak kvalitou, tak cenou, jsou obvykle někde uprostřed mezi oběma předešlými skupinami.
Ale ať si vyberete jakoukoli značku, možná vůbec nejvíc se starejte o to, jak funguje zdejší
český dovozce. Nejlepší je, když má zvolená značka silného dovozce, který má
náhradní díly na skladě a který dokáže slyšet i na eventuální záruky. Takovéhle informace ovšem získáte nejlépe dotazy. Ptejte se kámošů, ptejte se na srazech, ptejte se na
našem diskusním fóru.