QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Začínáme se čtyřkolkou

Text: Láďa Záruba | Foto: Quadmania.cz | Foto: archiv | Datum: 11.11.2010 | Zobrazeno: 11521×

Začínáme se čtyřkolkou Čtyřkolky jsou bezpochyby největším fenoménem poslední doby, a tak není divu, že do nich jde stále více lidí. Krize nekrize. Dobře, chcete tedy čtyřkolku. Ale víte jakou? Víte, co k tomu potřebujete? Kde jí koupit? Kde s ní jezdit? Prostě, všichni začínající čtyřkolkáři - sem.


Typ čtyřkolky

Svět čtyřkolek se rozděluje v zásadě na užitkové a sportovní čtyřkolky, takže jako úplně první věc byste si měli ujasnit, kam vás to táhne. Prodávanější jsou dneska užitkové čtyřkolky. Ono se jim sice říká užitkové nebo pracovní, ale čím dál tím víc jsou dělané nejen na práci, ale i na výlety, na pohodlí, na zábavu, na rekreační ježdění. Na pohled jsou vysoké, mají totiž vysoké zdvihy pérování, vypadají robustně, jsou důkladně zakryté proti odlétajícímu blátu a vodě a vpředu a vzadu mají nosiče nákladu. Hodí se na práci, vozí, tahají, pracují na stavbách, na farmách jezdí s postřikovači, smetačkami, odklízejí sníh. Ale čím dál tím víc umí poskytnout i pohodlí a zábavu, a čím dál častěji jsou dvoumístné, na prodlouženém podvozku.
Na výletech neoceníte tažnou sílu ani nosnost, ale průchodnost terénem a trakci. Lepší průchodnost terénem mají čtyřkolky s nezávislým zavěšením všech kol, čtyřkolky s tuhou zadní nápravou jsou zase lepší na tahání přívěsů.
Pokud si budete vybírat užitkáče, zvažte, jestli má mít připojitelný přední náhon s uzávěrkou předního diferenciál (ten je vhodný do těžkého terénu a v zimě kvůli možnosti připojení sněžných pásů). Další dobrou věcí je, když variátor umí brzdit motorem z kopce, a také byste si měli ujasnit, jestli má mít čtyřkolka elektrický posilovač řízení. Ten nejen snižuje sílu na řízení, ale funguje i jako tlumič nárazů do řídítek.
Další velkou skupinou jsou sportovní čtyřkolky. Ty jsou určené pro zábavu, pro driftování, pro polety vzduchem, ale můžete s nimi i výletovat. Jsou lehké, nízké, široké a výkonné, a vy se musíte hlavně rozhodnout, jestli chcete převodovku mechanickou nebo variátorovou. U mechanické převodovky řadíte nohou stejně jako u motocyklů, rukou mačkáte spojku. Mechanická převodovka je obvykle známkou ostřejších sportovních čtyřkolek, určených spíše pro závodění, čtyřkolky s variátorem jsou naproti tomu pohodovější, o řazení se nemusíte vůbec starat, jízda je méně namáhavá, a jsou tudíž vhodnější pro začátky.
Samostatnou kapitolou jsou čtyřkolky postavené na podvozku užitkáčů, které vypadají jako sportovní. Charakteristický je pro ně přiřaditelný přední náhon, který sice trochu zvyšuje jejich hmotnost, ale podstatně zvyšuje jejich kamzíkoidní schopnosti, a také je můžete více využít i pro práci. S připojeným předkem zdoláte mnohem víc, po jeho odpojení si zase užijete driftů jako se zadokolkou. Příkladem těchto čtyřkolek je například TGB Target, Yamaha Wolverine nebo Can-Am Renegade.


Značka

Trochu ošemetné téma, protože poněkud zavání konkurenčním bojem. Obvykle se ale stejně zamilujete do nějaké čtyřkolky pro to, jak vypadá, a nenecháte si to vymluvit, ovšem k vaší smůle. Ta vysněná čtyřkolka vám totiž nemusí vyhovovat jízdními vlastnostmi, nebo třeba proto, že je na vás velká nebo malá. Nejlepší je si jí předem vyzkoušet.

Možná budete i řešit, jestli jít do některé ze zavedených americko-japonsko-kanadsko-evropských značek, nebo do Číny nebo do Tchajwance. Obecně samozřejmě platí, že ty první jsou dražší a technicky dotaženější, ty druhé jsou zase skoro o polovinu levnější, ale, no, jak to říct, nemají vždy úplně stejnou kvalitu. Ale pravda je taky to, že vysokou pořizovací hodnotu čtyřkolek z té první skupiny můžete snížit pořízením ojetého stroje, a že i mezi čínskými výrobci jsou rozdíly v kvalitě, že někteří jsou prostě dál, než jiní. Pak jsou tady ještě čtyřkolky tchajwanské provenience, a na nich je nejatraktivnější, že jak kvalitou, tak cenou, jsou obvykle někde uprostřed mezi oběma předešlými skupinami.

Ale ať si vyberete jakoukoli značku, možná vůbec nejvíc se starejte o to, jak funguje zdejší český dovozce. Nejlepší je, když má zvolená značka silného dovozce, který má náhradní díly na skladě a který dokáže slyšet i na eventuální záruky. Takovéhle informace ovšem získáte nejlépe dotazy. Ptejte se kámošů, ptejte se na srazech, ptejte se na našem diskusním fóru.

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.78 Známkováno: 23x

Další články

Switchback wheelie

01.02.2016, Jak na to
Tenhle tríček neovládá moc lidí, a asi bych ho nikomu nedoporučoval zkoušet sám někde v okolí baráku. Chce to opět pořád...

Co se dá dělat v zimě?

21.12.2015, Jak na to
No tak v zimě se dá dělat spoustu věcí… Já se snažím dát stroj dohromady ve spolupráci s 2Hmoto. A pokud stroj jezdí? No...

Jak vyčistit vzduchový filtr?

04.06.2015, Jak na to
Stejně jako člověk potřebuje i motor k dosažení největšího výkonu dostatek kyslíku. Výkonnost pohonné jednotky je přímo ...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.81s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce