QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Začínáme se čtyřkolkou - kde jezdit

Text: Láďa Záruba | Foto: Quadmania.cz | Datum: 18.11.2010 | Zobrazeno: 36367×

Začínáme se čtyřkolkou - kde jezdit Ve druhém dílu našeho seriálu se podíváme na to, kde se dá se čtyřkolkou jezdit.


Terén

Další ožehavé téma. Zákon by nejraději všechny čtyřkolkáře viděl na silnici nebo na vyhrazených tratích, leckteří majitelé pozemků a výletníci by čtyřkolkáře mnohdy viděli ještě raději pod drnem. Ne že ne, známe své pappenheimské. Jenže na druhou stranu zůstává tenhle stát čtyřkolkářům leccos dlužen, tohle český stát prostě umí. A pak z toho jsou problémy. Existují sice zákony, ale ony existují i celkem zásadní nesrovnalosti ve výkladu některých jejich ustanovení. Nejvíc problémů si ale dělají čtyřkolkáři sami, a tak, pokud začínáte, i pokud jezdíte už dlouho, myslete při plánování trasy i při vlastní jízdě na to, abyste okolí prudili co nejméně.

Tratě

V republice je spousta tratí, kde se dá řádit na čtyřkolce, většinu z nich najdete tady. Takovéhle trénování má několik výhod – vyšťavíte se daleko líp, než na výletě, víc si odreagujete tělo, víc si zasportujete a eventuální závada nebo úraz neznamená celodenní záchrannou akci.

Silnice

Se čtyřkolkou se může i na silnici, pokud je na silnici schválená. To jsou dneska užitkové čtyřkolky skoro všechny a sportovní koneckonců občas také. Schválené čtyřkolky jsou vybavené homologovanými světly, blinkry, houkačkou, SPZ a další zákonnou výbavou, ale hlavně mají omezení parametrů. Užitkáče, obvykle schválené v kategorii „R“ (nosiče pracovních prostředků), mají omezenou maximálku, a to na 40 km/h. Sportovní čtyřkolky, pokud jsou schválené, jsou schválené jako motorky, v kategorii „L“, konkrétně L7e, a omezený mají maximální výkon, nikoli rychlost. Ten výkon je omezený na 15 kW, což je cca 20 koní.

Poznámka:
Při jízdě na silnici nezapomeňte, že čtyřkolky většinou nemají diferenciál (i ta hruška vzadu u užitkových čtyřkolek je jen rozvodovka a žádný diferenciál), takže v zatáčkách vám odcházejí víc pneumatiky. To eliminujete zvláštním způsobem jízdy, kdy zatížíte vnější, ano vnější stupačku, aby se přizvedlo vnitřní kolo a jelo nad asfaltem, nikoli po něm.

Dálnice

Pokud vám homologovaná sportovní čtyřkolka i s těmi 20 koníky jede více než 80 km/hod, a máte to zapsané v technickém průkazu, můžete s takovouto čtyřkolkou i na dálnici. Neočekávejte ovšem nic příjemného.

Řidičák

Zákon č. 411/2005 Sb., o silničním provozu umožňuje řídit motorová čtyřkolová vozidla, jejichž maximální konstrukční rychlost převyšuje 45 km/h a jejichž pohotovostní hmotnost není vyšší než 550 kg s řidičským oprávněním podskupiny B1 a skupiny B.
Teď to řeknu lidsky: prostě pro řízení čtyřkolek, co mají v techničáku víc než 45 km/h a nemají o něco víc než půl tuny pohotovostní hmotnosti, potřebujete autový řidičák, čili B nebo B1. A to jak pro užitkové, tak pro sportovní čtyřkolky. A nezapomeňte na povinné ručení.

Spolujezdec

Většina čtyřkolek je na silnici schválená i pro jízdu se spolujezdcem. A většina jich je schválených pro dva i přesto, že mají sedlo jen pro jednoho. Je to vlastně plus, ale radost to není, mačkáte se a perete se o místo, je to prostě nouzovka. Podstatně lepší je to na čtyřkolkách, které jsou pro dva už konstruované. Řidič i spolujezdec musí mít homologovanou přilbu.
Jako spolujezdce si můžete na čtyřkolku podle zákona naložit vlastně libovolně staré dítě, ale Ministerstvo dopravy ČR a ani my vám spolujízdu dítěte na čtyřkolce na silnici důrazně nedoporučujeme.


A ještě pár tipů:

  • Pokud se čtyřkolkou 4x4 jedete po silnici, je lepší jezdit jen na zadní náhon. Pokud jedete se zapnutým předkem, čtyřkolka má tendenci šněrovat a také hůře zatáčí, perete se s řídítky.
  • Víte, že při řízení užitkových čtyřkolek ze zákona nemusíte nosit helmu? Přesto jí ale doporučujeme. Nejen proto, že jste lehce zranitelní, ale i proto, že jízda bez helmy je rudý hadr pro všechny poldy z okolí.
  • Víte, že i na čtyřkolce musíte vozit lékárničku a sadu náhradních žárovek?
  • Pokud si budete sjednávat povinné ručení, zkuste se ptát na sezónní pojištění, pokud nechcete jezdit v zimě.


Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.94 Známkováno: 35x

Další články

Switchback wheelie

01.02.2016, Jak na to
Tenhle tríček neovládá moc lidí, a asi bych ho nikomu nedoporučoval zkoušet sám někde v okolí baráku. Chce to opět pořád...

Co se dá dělat v zimě?

21.12.2015, Jak na to
No tak v zimě se dá dělat spoustu věcí… Já se snažím dát stroj dohromady ve spolupráci s 2Hmoto. A pokud stroj jezdí? No...

Jak vyčistit vzduchový filtr?

04.06.2015, Jak na to
Stejně jako člověk potřebuje i motor k dosažení největšího výkonu dostatek kyslíku. Výkonnost pohonné jednotky je přímo ...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.11s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce