Terén
Další ožehavé téma. Zákon by nejraději všechny čtyřkolkáře viděl na silnici nebo na
vyhrazených tratích, leckteří majitelé pozemků a výletníci by čtyřkolkáře mnohdy viděli ještě raději pod drnem. Ne že ne, známe své pappenheimské. Jenže na druhou stranu zůstává tenhle stát čtyřkolkářům leccos dlužen, tohle český stát prostě umí. A pak z toho jsou problémy. Existují sice zákony, ale ony existují i celkem zásadní nesrovnalosti ve výkladu některých jejich ustanovení. Nejvíc problémů si ale dělají čtyřkolkáři sami, a tak, pokud začínáte, i pokud jezdíte už dlouho, myslete při plánování trasy i při vlastní jízdě na to,
abyste okolí prudili co nejméně.
Tratě
V republice je spousta tratí, kde se dá řádit na čtyřkolce, většinu z nich
najdete tady. Takovéhle trénování má několik výhod – vyšťavíte se daleko líp, než na výletě, víc si odreagujete tělo, víc si zasportujete a eventuální závada nebo úraz neznamená celodenní záchrannou akci.
Silnice
Se čtyřkolkou se může i na silnici, pokud je na silnici schválená. To jsou dneska užitkové čtyřkolky skoro všechny a sportovní koneckonců občas také. Schválené čtyřkolky jsou vybavené homologovanými světly, blinkry, houkačkou, SPZ a další zákonnou výbavou, ale hlavně mají omezení parametrů.
Užitkáče, obvykle schválené v kategorii „R“ (nosiče pracovních prostředků), mají omezenou maximálku, a to na 40 km/h.
Sportovní čtyřkolky, pokud jsou schválené, jsou schválené jako motorky, v kategorii „L“, konkrétně L7e, a omezený mají maximální výkon, nikoli rychlost. Ten výkon je omezený na 15 kW, což je cca 20 koní.
Poznámka:
Při jízdě na silnici nezapomeňte, že čtyřkolky většinou nemají diferenciál (i ta hruška vzadu u užitkových čtyřkolek je jen rozvodovka a žádný diferenciál), takže v zatáčkách vám odcházejí víc pneumatiky. To eliminujete zvláštním způsobem jízdy, kdy zatížíte vnější, ano vnější stupačku, aby se přizvedlo vnitřní kolo a jelo nad asfaltem, nikoli po něm.
Dálnice
Pokud vám homologovaná sportovní čtyřkolka i s těmi 20 koníky jede
více než 80 km/hod, a máte to zapsané v technickém průkazu, můžete s takovouto čtyřkolkou i na dálnici. Neočekávejte ovšem nic příjemného.
Řidičák
Zákon č. 411/2005 Sb., o silničním provozu umožňuje řídit motorová čtyřkolová vozidla, jejichž maximální konstrukční rychlost převyšuje 45 km/h a jejichž pohotovostní hmotnost není vyšší než 550 kg s řidičským oprávněním podskupiny B1 a skupiny B.
Teď to řeknu lidsky: prostě pro řízení čtyřkolek, co mají v techničáku víc než 45 km/h a nemají o něco víc než půl tuny pohotovostní hmotnosti, potřebujete
autový řidičák, čili B nebo B1. A to jak pro užitkové, tak pro sportovní čtyřkolky. A nezapomeňte na
povinné ručení.
Spolujezdec
Většina čtyřkolek je na silnici schválená i pro jízdu se spolujezdcem. A většina jich je schválených pro dva i přesto, že mají sedlo jen pro jednoho. Je to vlastně plus, ale radost to není, mačkáte se a perete se o místo, je to prostě nouzovka. Podstatně lepší je to na čtyřkolkách, které jsou
pro dva už konstruované. Řidič i spolujezdec musí mít
homologovanou přilbu.
Jako spolujezdce si můžete na čtyřkolku podle zákona naložit vlastně libovolně staré dítě, ale Ministerstvo dopravy ČR a ani my vám
spolujízdu dítěte na čtyřkolce na silnici důrazně nedoporučujeme.
A ještě pár tipů:
- Pokud se čtyřkolkou 4x4 jedete po silnici, je lepší jezdit jen na zadní náhon. Pokud jedete se zapnutým předkem, čtyřkolka má tendenci šněrovat a také hůře zatáčí, perete se s řídítky.
- Víte, že při řízení užitkových čtyřkolek ze zákona nemusíte nosit helmu? Přesto jí ale doporučujeme. Nejen proto, že jste lehce zranitelní, ale i proto, že jízda bez helmy je rudý hadr pro všechny poldy z okolí.
- Víte, že i na čtyřkolce musíte vozit lékárničku a sadu náhradních žárovek?
- Pokud si budete sjednávat povinné ručení, zkuste se ptát na sezónní pojištění, pokud nechcete jezdit v zimě.