QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Historie značky Arctic Cat

Značka Arctic Cat se nerozlučně pojí se jménem nedávno zesnulého Edgara Hetteena, zvaného „Otec sněžných skútrů“. Tento přívlastek dostal Edgar Hetteen nejen díky tomu, že to byl hlavně on, kdo vynalezl moderní sněžný skútr, ale také proto, že založil hned dvě celosvětově proslulé firmy – Arctic Cat a Polaris.

Arctic Enterprises

Edgar Hetteen byl potomek švédských rodičů, kteří se do USA přistěhovali ze Švédska ve 20 letech minulého století. Hetten v Americe vyrůstal na rodinné farmě v Minnesotě u městečka Roseau. Zde chodil do školy, ale v době vypuknutí druhé světové války narukoval k americkému námořnictvu U. S. Navy. Po návratu z války založil na sklonku 50 let se svým švagrem Davidem Johnsonem a mladším bratrem Allanem společnou firmu na výrobu kladkostrojů, jeřábů a dalšího zemědělského vybavení.
Na přelomu padesátých a šedesátých let tito tři muži podle Hetteenových výkresů postavili, a později i začali vyrábět stroj, jaký svět do té doby ještě neviděl, stroj který byl schopný jezdit po sněhu, první sněžný skútr Sno Traveler. Tento skútr záhy začali i vyrábět a svoji firmu nazvali v roce 1961 Polaris Industries.
Sno Traveler byl tehdy v Americe naprostou revolucí. Byl daleko rychlejší, obratnější a ve sněhu účinnější, než všechny předchozí sněžné samohyby, ale byla to nová věc, a tak jí bylo potřeba dostat do povědomí lidí. Hetten dal dohromady skupinu odvážlivců a společně podnikli na tehdejší dobu zcela unikátní, téměř 2000 kilometrů dlouhý přejezd Aljašky, který vzbudil obrovský zájem tisku a dalších médiií. Cesta byla velkým úspěchem, ale správní rada firmy Polaris industries přesto tlačila na Hetteena, aby se vrátili k výrobě produktů pro zemědělce, a aby Hetteen přestal pracovat na Sno Travelleru. Edgar Hetteen však měl již svoji vizi a svému sněžnému skútru věřil natolik, že raději prodal veškerý svůj majoritní podíl ve společnosti Polaris industries a v roce 1962 si za získané peníze založil vlastní firmu - Arctic Enterprises.

V krátké době zkonstruoval model Arctic Cat 100, který přinesl nové firmě velké uznání. Byl to vůbec první v Americe vyráběný sněžný skútr moderní koncepce s motorem vpředu a dvěma řídícími lyžinami, koncept, který se u sněžných skútrů používá dodnes. Firma Arctic Enterprises začala prosperovat, rozrůstaĺa se a rozšiřovala se i modelová řada. K popularitě sněžných skútrů Arctic Cat přispívala i hojná a velice úspěšná účast na závodech, nejrůznější propagační jízdy, a každoroční fotografování s americkými Miss a královnami krásy.

Boom v sedmdesátých letech

V sedmdesátých letech nastal v Americe opravdový boom sněžných skútrů. Zatímco v roce 1964 tu bylo registrováno asi 8 000 skútrů, o pouhých deset let později, v roce 1973, jich bylo registrováno neuvěřitelných 2 167 552! A pokud se týká značek, tak v této době existovalo v USA na 65 různých výrobců sněžných skútrů.

V této době již Hetteen šéfoval velké firmě s 2500 zaměstanci, měl vlastní firemní letadlo, a stal se také předsedou bezpečnostního výboru ISIA, Mezinárodní asociace výrobců sněžných skútrů. A díky této jeho funkci jsou Edgaru Hetteenovi dnes vděční všichni majitelé sněžných skútrů, protože to byl právě on, komu se podařilo formulovat a vnést do života první, dodnes platná pravidla vzájemné koexistence sněžných skútrů, lidí na horách, vlastníků půdy, státních i regionálních úřadů, zvířat a přírody jako takové.

První krize

V šedesátých, a počátkem sedmdesátých let vypukla v USA doslova sněžnoskútrová zlatá horečka. Kvetly zimní rezorty, kvetl celý průmysl. Firma Arctic Enterprises se dále zvětšovala, pustila se i do dobývání pozemního rychlostního rekordu na sněhu. Arctic Enterprises pro tento účel připravily tři rekordní sněžné skútry - Boss Cat I, Boss Cat II a Boss Cat III o výkonu 400 až 1000 koní, které ustanovily několik absolutních světových rekordů včetně překonání magické hranice 200 km/h.
Vedení Arctic Enterprises se nebálo ani hodně velkých inovací. Pustili se například do výroby minibiků, vyrobili a dokázali prodat přes 25 000 skútrů s Wankelovým motorem, vyráběli dokonce i wankelem poháněné travní sekačky!
Pak ale znenadání přišly dvě katastrofální zimy za sebou, a z celkově vyrobených 850 000 sněžných skútrů se prodalo pouze 500 000 kusů. Na skladech po celých USA zůstalo 350 000 neprodaných sněžných skútrů, výrobci sněžných skútrů hromadně bankrotovali. Tuto katastrofální situaci ale zvládly Arctic Enterprises neuvěřitelným způsobem. Nejen, že je tato situace nepoložila, ale Arctic Enterprises na této krizi dokonce ještě vydělaly! Díky krachu mnoha malých výrobců a potížím ostatních konkurenčních značek se z tehdejší dvojky na trhu staly Arctic Enterprises suverénní jedničkou, která ovládala 25% trhu.


1980 – 1982: dva roky prázdnin

Takto uběhlo deset dalších velmi úspěšných let. Skútry Arctic Cat se neustále zdokonalovaly, byly stále rychlejší, pohodlnějí, bezpečnější a ovladatelnější. Jenže pak přišel rok 1980 a situace se do puntíku opakovala: žádný sníh a velmi špatné prodeje. Jenže teď se do toho vložili zpanikaření bankéři a Arctic Enterprises v roce 1980 musely vyhlásit bankrot.
A stalo se opět něco neuvěřitelného: i když výroba stála a výrobní pásy byly zakonzervované, sněžné skútry Arctic Cat se přístí zimu prodávaly dál, a to velice dobře. Tak dobře, že firma, která byla oficiálně v bankrotu, ovládala v letech 1980 a 1981 neskutečných 38 procent amerického trhu! Tomu se říká přízeň zákazníků…
Edgaru Hetteenovi se podařilo znovu rozběhnout výrobu pod novou firmou Arctco. Inc., a zároveň neopomněl zajistit si výhradní práva na používání jména Arctic Cat. V roce 1996 se nová firma s konečnou platností přejmenovala na Arctic Cat Inc.

1995 – čtyřkolky

Svoji první čtyřkolku představil Arctic Cat v říjnu roku 1995. Byl to Arctic Cat Bearcat 440, užitková čtyřkolka střední třídy, která se velmi rychle prosadila na trhu díky své spolehlivosti, na tehdejší dobu mimořádně vysoké světlé výšce a dlouhým zdvihům pérování. Během následujících úspěšných let se stále rozšiřoval výrobní program, rostla kvalita čtyřkolek i jejich technické parametry. Za své čtyřkolky sklidil Arctic Cat mnoho ocenění, uznání a titulů jak v USA, tak i jinde ve světě.

Firma Arctic Cat se může pochlubit vůbec první čtyřkolkou s nezávislým pérováním (bez příčného stabilizátoru), kterou představil v roce 2002, dále první litrovou čtyřkolkou Thundercat 1000, nejsilnější sériově vyráběnou čtyřkolkou světa s nejvyšším objemem motoru, anebo unikátní dieselovou čtyřkolkou 700 H1 DIESEL 4x4 s velmi nízkou spotřebou.
Arctic Cat patří mezi nejúspěšnější výrobce čtyřkolek na světě, jeho modelová řada dnes čítá přes 30 modelů čtyřkolek a UTV, které se prodávají v USA, Kanadě, Evropě, na Blízkém východě, v Asii a Austrálii. Pro jejich spolehlivost a odolnost slouží čtyřkolky značky Arctic Cat i v americké armádě.
V roce 2001, vědom si významu evropského trhu, otevřel Arctic Cat v Rakousku svoji evropskou pobočku.
Od roku 2007 vyrábí Arctic Cat motory ve vlastní nové motorárně, která je jednou z nejmodernějších motoráren světa.
Oficiálním dovozcem značky Arctic Cat je firma ASP Group s.r.o., Žebrák.




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.17s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce