QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Historie značky Can-Am

Zakladatelem firmy Bombardier byl kanadský vynálezce a konstruktér Joseph-Armand Bombardier. Narodil se 16. dubna 1907 v malé kanadské zemědělské vesnici Valcourt ve velké prosperující farmářské a obchodnické rodině, jako nejstarší z osmi dětí. Již v době dospívání jej přitahovala technika. V teoretických znalostech techniky byl Bombardier v podstatě samouk, ale technické vzdělání si rozšiřoval čtením technických knih a opravováním nejrůznějších strojů. Bombardier byl rozený technický genius, měl nadání pro mechaniku, již v patnácti letech postavil své první sněžné vozidlo, motorový vehikl sestavený ze sáněk a prkýnek poháněný motorem z vyřazeného Forda a ručně vyráběnou vrtulí. Tímto strojem doslova šokoval své překvapené rodiče a další členy své rodiny, když jim je na vánoční svátky roku 1922 představil a po sněhu s ním přejel téměř jednu míli.
V roce 1926 mladému J. A. Bombardierovi zařídil otec ve Valcourtu malou autodílnu s čerpací stanicí, kde Bombardier opravoval auta a ostatní mechanické stroje a zařízení. O tři roky později se Bombardier oženil, s manželkou měli celkem šest dětí. Jejich prvorozený syn však bohužel v roce 1934, v pouhých dvou letech, tragicky zemřel, protože se s ním Bombardierovi v zimě nedokázali včas dostat do nemocnice.
Joseph-Armand Bombardier byl od té doby doslova hnaný touhou dát lidem dopravní prostředek do sněhu, protože před druhou světovou válkou se v této části Kanady v zimě nepluhovaly silnice, takže zdejší obyvatelé byli odkázaní pouze na koňská spřežení.

Bombardier se nejdříve soustředil na vývoj a výrobu velkých sněžných vozidel, předchůdců dnešních sněžných roleb. V roce 1930 představil první funkční vzorek, který se ovládal přibrzďováním pásů, a v roce 1936 vyjel jeho první patentovaný stroj, sedmimístný Bombardier B7. Ten se řídil natáčením ližin vpředu a byl hnaný pásy poháněnými ozubeným kolem. Hned první rok se prodalo 12 kusů B7, mezi prvními zákazníky byli zejména doktoři a saniťáci, používal se také pro dopravu a rozvoz zboží.
29. ledna 1941 založil J. A. Bombardier společnost L’Auto-Neige Bombardier Limitée, ze které vyvinul dnešní mamutí koncern Bombardier Inc. Na začátku to ovšem byla menší střední rodinná firma s několika stovkami zaměstnanců, ve které ve funkcích vyššího managementu našlo uplatnění mnoho členů jeho rodiny, včetně (později) jeho synů a dcer.
Když se začalo schylovat ke druhé světové válce, projevila o Bombardierovy stroje zájem kanadská armáda, která ale požadovala výkonnější motory pro přepravu vojáků a jejich výzbroje. Společnost Bombardier tedy za války dodávala hlavně kanadské armádě, pro kterou v roce 1942 vyvinula i velmi úspěšný model B12, který se s mnoha modernizacemi a v mnoha modifikacích pak vyráběl ještě několik dalších desetiletí. Používal se zejména jako školní autobus, pro poštovní přepravu a jako záchranné vozidlo. Od konce války do roku 1951 prodala firma Bombardier celkem 2596 strojů, největší model C18, přezdívaný „sněžný autobus“, dokázal přepravit až 25 cestujících.
Po válce Bombardier konstruoval různá polopásová vozidla, experimentoval s motory, loďmi i letadly, ale když se v padesátých letech na trhu objevily nové účinné a spolehlivé čtyřdobé motory, pustil se do vývoje jednomístných a dvoumístných sněžných skútrů pro osobní přepravu. První prototyp nového sněžného skútru vyvinul společně se svým synem Germainem v roce 1958 a o rok později začal s výrobou skútrů pod značkou Ski-doo.
Prodeje těchto skútrů pomalu narůstaly, Ski-doo se stal významným hráčem na trhu, a když J.A. Bombardier v roce 1964 umíral na rakovinu, firma nesoucí jeho jméno prodávala ročně již přes 8000 skútrů. V roce 2000 byl Joseph-Armand Bombardier za své zásluhy dokonce vyobrazen na kanadské poštovní známce.

Čtyřkolky

Společnost BRP se svými čtyřkolkami debutovala v roce 1997, tehdy ovšem ještě pod značkou Bombardier. Model Traxter 550, první čtyřkolka vyklápěcí nákladní korbou, byl v roce 2000 oceněn časopisem ATV Magazine jako „Čtyřkolka roku“, a ještě téhož roku byl představen i sportovní model DS 650, který později vyhrál mnoho závodů včetně Dakaru. V roce 2003 firma BRP uvedla na trh první dvousedadlovou čtyřkolku. V roce 2005 byl uveden na trh Outlander 800, vlajková loď užitkové řady.

Can-Am

Do roku 2007 se čtyřkolky vyráběné společností BRP prodávaly pod značkou Bombardier, ale v roce 2007 koncern Bombardier přejmenoval své čtyřkolky na Can-Am. Jméno Can-Am ovšem vzniklo již dříve, v sedmdesátých letech minulého století, kdy firma takto pojmenovala svoji řadu offroadových motocyklů pro motocross a enduro, poháněných rakouskými motory Rotax o objemech 125, 175, 248 a 366, 500 a 800 ccm. S motocykly Can-Am úspěšně závodil například Gary Jones, který na nich vyhrál AMA National Motocross Championship 250 ccm v roce 1974. V roce 1983 Bombardier prodal licenci na značku, vývoj a výrobu těchto motocyklů britské firmě Armstrong / Clews Competition Motorcycles, která je definitivně přestala vyrábět v roce 1987.
Can-Am vyrábí několik modelových řad čtyřkolek: Outlander, Renegade, Commander a DS, a do nich používá pět motorů: 400, 500, 650, 800 a 1000 ccm V-Twin. Outlander MAX je označení prodloužených verzí se dvěma sedadly za sebou, Outlander X-MR je speciální model do bláta a do bahna. Modelová řada Renegade je k dispozici se třemi motory 500, 800 a 1000 V-Twin, Renegade X-XC je model speciálně vyvinutý pro cross country závodění. Nejnovější modelovou řadou je řada UTV modelů Commander s motory 800 a 1000 ccm.
Oficiálním českým dovozcem čtyřkolek značky Can-Am je firma BCE s.r.o., Praha.

Zajímavost:

Víte, že sněžné skútry Ski-doo přišly ke svému jméno vlastně omylem? Původně se totiž Bombardierovy sněžné skútry měly jmenovat Ski-Dog, ale písmomalíř si název špatně vysvětlil a napsal na skútry Ski-Doo.




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.10s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce