Základní uživatelské instrukce pro Access Motor Tomahawk 250 / 300 / 400, Max 250 / 300 a Warrior 450 Milý zákazníku, děkujeme Vám za zakoupení čtyřkolky Access! Při koupi Vaší čtyřkolky se nechte detailně seznámit s provozem a údrţbou stroje od prodejce Access motor! Veškeré zásahy na stroji v záruční době provádějte pouze v „autorizovaných servisech“ Access motor.! I po uplynutí záruční doby doporučujeme stroje servisovat v autorizovaných servisech Access motor, prodlouţíte tím ţivotnost stroje a zajistíte bezproblémový provoz. Tato příručka obsahuje podrobné pokyny týkající se správného provozu, údrţby a seřízení čtyřkolky Access. Jejich dodrţením si zajistíte dlouhodobý, bezpečný a pohodlný provoz. Přečtěte si tuto příručku prosím pozorně. Přejeme vám příjemný záţitek z jízdy! Pokud se obrázky a údaje v této příručce liší od reálné situace, mají parametry skutečného motocyklu přednost před informacemi obsaţenými zde. Garanční servisy a zajíždění stroje Čtyřkolka se zajíţdí 1000 Km – je nutné navštívit autorizovaný servis Access motor na garanční prohlídky a to v následujících intervalech: Intervaly garančních i pogarančních servisů - garanční servis na ujetých 150km....nejdéle však 1měsíc od koupě čtyřkolky garanční servis na ujetých 1000km....nejdéle však 6měsíců od posledního garančního servisu garanční servis na ujetých 2000km....nejdéle však 6měsíců od posledního garančního servisu garanční servis na ujetých 3000km....nejdéle však 6měsíců od posledního garančního servisu garanční servis na ujetých 4000km....nejdéle však 6měsíců od posledního garančního servisu atd. Čtyřkolku do servisu dopravte vţdy očištěnou! Pokud jedete na garanční servis „na počkání“ je důleţité, abyste čtyřkolku dopravili „studenou“, ne po vlastní ose, a to z důvodu správného seřízení ventilů!! Čtyřkolka je do 1000km „uzavřená“ (omezený chod plynové páčky). Nikdy v době zajíţdění nemanipulujte se zajišťovacím šroubkem ! Při zajíţdění čtyřkolky nechte nejprve motor běţet na neutrál cca 3-5min (a to před kaţdou jízdou), aby se čtyřkolka zahřála na provozní teplotu, teprve pak usedněte na stroj a vydejte se na cestu. Všechny úkony na čtyřkolce provádějte pečlivě a plynule. Páčku plynu přidávejte a ubírejte plynule – zvýšíte tím ţivotnost variátoru. Stroj zajíţdějte na louce či v lehkém terénu. Nezkoušejte ze stroje dostat maximální rychlost – zvýšíte tím ţivotnost motoru. Nezkoušejte vyjíţdět prudší svahy a výjezdy, téţ ani se čtyřkolkou „hrabat“. Nejezděte v těţším terénu. Při zajíţdění nikdy nepouţívejte taţné zařízení. . Před kaţdou jízdou si zkontrolujte olej a palivo . Prvních 150 km nejezdit více jak 50km/h a 5000ot./min. . Jezdit v lehčím terénu se střídáním otáček motoru . Od 150km jezdit max. 60km/h aţ do 70km/h . Nikdy se nesnaţte dostat ze stroje maximální výkon! Řazení . Pouze v kdyţ je stroj v klidu (nejede) . Musí být zmáčknutá ruční či noţní brzda. . Dodrţet optimální otáčky motoru (tzn.volnoběţné otáčky) max. do 1800 ot./min. při poloze řadící páky „ N „ . Pokud se chcete se čtyřkolkou rozjet, zmáčkněte kteroukoliv brzdu (kromě parkovací) a dejte řadící páku do polohy „D“ (Drive - Jízda). Úplně pusťte brzdu a pomalu přidávejte plyn. . Převodový stupeň „1“ („redukce do síly/pomala) pouţívejte pouze na dobu nezbytně nutnou k překonání kopce „překáţky“, pak zastavte a opět vraťte řadičku do polohy „D“. Převodový stupeň „1“ není určen na normální jízdu! . Pokud chcete zastavit, uvolněte páčku plynu a zmáčkněte lehce brzdu dokud se čtyřkolka nezastaví (kola v poloze klidu), potom přeřaďte páku do polohy „N“ (neutrál). . S řadící pákou manipulujte vţdy jen pokud je čtyřkolka v klidu (stojící) a se zmáčknutou brzdou (libovolnou)! (kromě parkovací) . U modelu Warrior 450 je řazení noţní, tzn.stejné jako u motocyklu. Warrior má 5 převodových stupňů a zpátečku. Dolů se řadí jednička, vyšší rychlosti nahoru. Vţdy řaďte jen se spojkou. . Neutrál se u čtyřkolky Warrior nachází mezi „jedničkou a dvojkou“. . Zpátečku zařadíte na stroji Warrior tak ţe máte zařazenou „jedničku“ (pod neutrálem), na levé straně řidítek odjistíte páčku „reverse“ do leva a nohou zařadíte ještě o stupeň dolů. Zpátečku řaďte pouze kdyţ stroj stojí. . Dbejte na velmi opatrné rozjezdy! Tlak v pneumatikách Nesprávně nahuštěné pneumatiky nepříznivě ovlivní způsob řízení čtyřkolky a tím i Vaší bezpečnou jízdu. Nikdy nepřekračujte stanovené hodnoty tlaku v pneumatikách! U modelů Tomahawk a Warrior : offroad jízda: 0,3 – 0,4 (Bar) silniční jízda: 0,5 – 0,6 (Bar) U modelů Max: offroad i silniční jízda: 0,6 (Bar) . Pokud chcete dosáhnout vyšší trakce v terénu, především u stroje Access Max, upusťte pneu na 0,3 (Bar) Palivo Do nádrţe tankujte pouze bezolovnatý benzín NATURAL 95 (Unleaded petrol). Nikdy nepouţívejte benzíny s vyšším oktanovým číslem ani ţádné přísady do paliva! Údržba . Po jízdě stroj umyjte. ( nepouţívejte prudkého proudu vody) . Při mytí pokud moţno omezte kontakt vody s el. instalací a s el.součástkami. . Vyčistěte a promaţte řetěz. Popřípadě ho napněte. . V případě delšího nepouţívání čtyřkolky odpojte záporný pól od baterie (černý). . Vyčistěte vzduchový filtr v lázni na čištění vzduchového filtru. . Při vyuţití off-road ošetřete el. kontakty proti vodě (korozi). Než zavoláte servis . Pokud se motor vypne, zkontrolujte palivo a správný postup při startování. . Pokud nemůţete nastartovat zkontrolujte palivo a svíčku. . Překontrolovat kontakty (baterie, svorky, především ukostření stroje na rámu, apod.) . Překontrolovat čistotu vzduchového filtru. . Překontrolovat přívod paliva do karburace (palivový filtr) . Překontrolovat pojistku u akumulátoru . Dojde-li k problému s provozem čtyřkolky, odvezte ji do nejbliţšího servisního centra Access motor. Upozornění: Funkčnost a výkon čtyřkolky závisí na její konstrukci. Kaţdá modifikace čtyřkolky bez našeho svolení můţe sníţit výkon i ţivotnost čtyřkolky. Nikdy neprovádějte. V záruční době neprovádějte ţádné modifikace (zásahy) na čtyřkolce! Přišli byste tím o záruku. Užitečné hodnoty Palivo Bezolovnatý benzín N95 * Objem palivové nádrže 14,8 L Tlak vzduchu v pneumatikách – přední 0,3-0,4 (Bar) terén 0,5 (Bar) silnice Tlak vzduchu v pneumatikách – zadní 0,3-0,4 (Bar) terén 0,5 (Bar) silnice Svíčka DPR7EA-9 Baterie 12V / 12 Ah Olej SAE 10W40 (API.SG/CD) Objem olejové nádrže 1,6L Otáčky – volnoběh 1400 – 1600 ot./min * nepoužívejte vyšší oktanové číslo ani žádné přísady do benzínu! ObsahInformační štítky .................................................................................................................. 8 Opatrnost při řízení .................................................................................................... 11 Oděv .............................................................................................................................. 11 Mytí čtyřkolky ............................................................................................................... 12 Čtyřkolku omývejte nejlépe košťátkem a vodou z kýblu případně malým proudem z hadice. Vždy dbejte zvýšené pozornosti, aby se voda nedostala do otvorů čtyřkolky (výfuk, sání motoru, sání variátoru, vzduch.filt, startér atd). ........................................... 12 Nikdy nemyjte 4k vysokotlakou hadicí (vapkou atd.) ..................................................... 12 Kontrola před jízdou ...................................................................................................... 12 Opatrnost před dotykem horkých částí ........................................................................... 12 Maximální zatížení ........................................................................................................ 14 Jízdní terén..................................................................................................................... 14 Zatáčení ......................................................................................................................... 15 Jízda do kopce ............................................................................................................... 15 Jízda z kopce .................................................................................................................. 16 Jízda vodou .................................................................................................................... 16 Názvy jednotlivých dílů ..................................................................................................... 18 Popis funkce jednotlivých dílů ........................................................................................... 20 Spínač zapalování .......................................................................................................... 20 Indikátor zpátečky: ........................................................................................................ 21 Indikátor neutrálu ........................................................................................................... 21 Indikátor dálkových světel: ............................................................................................ 21 Indikátor teploty: ........................................................................................................... 22 Indikátor levého a pravého blinkru: ................................................................................ 22 Indikátor hladiny paliva: ................................................................................................ 22 Přepínač předních světel ................................................................................................ 24 Spínač startování ............................................................................................................ 24 Přidávání plynu .............................................................................................................. 24 Omezovač rychlosti ....................................................................................................... 26 Ruční sytič ..................................................................................................................... 27 Řadící páka (řazení) ....................................................................................................... 27 Ruční brzda .................................................................................................................... 29 Držák praporku .............................................................................................................. 30 Pojistka sedadla ............................................................................................................. 30 Uzamčení řidítek ............................................................................................................ 31 Popis panelu s LCD displejem ............................................................................................ 32 Popis jednotlivých funkcí ............................................................................................... 32 Světelné indikátory (Indicator light) .......................................................................... 32 Symboly týkající se paliva (Fuel symbol) .................................................................. 32 Režimy funkčního tlačítka (Adjust button function) ................................................... 32 Počítadlo ujetých kilometrů (Odo meter) ................................................................... 33 Počítadlo právě ujeté vzdálenosti (Trip meter A) ....................................................... 33 Otáčkoměr (Tachometer) ........................................................................................... 33 Maximální hodnoty (MAX record) ............................................................................ 33 Tachometr (Speedometer) .......................................................................................... 33 Tlačítko pro změnu jednotek (Select button function) ................................................ 33 Nastavení obvodu pneumatiky ....................................................................................... 33 Elektrické startování motoru .............................................................................................. 34 Při startování motoru... ................................................................................................... 35 Při problémech se startováním... .................................................................................... 35 Ruční startování motoru ..................................................................................................... 36 Běžná jízda .................................................................................................................... 39 Životnost čtyřkolky závisí na správném řízení ........................................................... 39 Brzděte zároveň přední i zadní brzdou ....................................................................... 40 Nebrzděte ruční brzdou při prudkém zatáčení ............................................................ 40 Jak čtyřkolku zastavit................................................................................................. 40 Když se čtyřkolka úplně zastaví ................................................................................. 41 Kontrola před jízdou .......................................................................................................... 43 Kontrola oleje a jeho doplnění ....................................................................................... 43 Kontrola oleje ............................................................................................................ 43 Doporučený olej ........................................................................................................ 44 Výměna oleje ............................................................................................................. 45 Kontrola paliva a jeho doplnění ................................................................................. 45 Kontrola a doplnění brzdové kapaliny ............................................................................ 46 Kontrola brzdové kapaliny ......................................................................................... 46 Doplnění brzdové kapaliny ........................................................................................ 47 Kontrola předních světel ............................................................................................ 49 Kontrola pneumatik ................................................................................................... 50 Kontrola předního a zadního tlumiče ......................................................................... 51 Kontrola a nastavení přenosového řetězu ................................................................... 52 Doplňování chladicí kapaliny .................................................................................... 52 Výměna chladicí kapaliny .......................................................................................... 53 Vypouštění chladicí kapaliny ..................................................................................... 53 Doplňování chladící kapaliny .................................................................................... 54 Výměna převodového oleje ....................................................................................... 55 Výměna čističe vzduchu ............................................................................................ 56 Kontrola zapalovací svíčky ........................................................................................ 58 Běžná údržba ............................................................................................................. 59 Plán pravidelné údržby ....................................................................................................... 60 Kontrola bateriového elektrolytu................................................................................ 61 Výměna pojistky ........................................................................................................ 62 Promazání všech dílů čtyřkolky ................................................................................. 63 Pokud dojde k problému ............................................................................................ 63 Technické parametry čtyřkolky .......................................................................................... 63 Informační štítky Ignorováním následujících štítků a upozornění si můţete přivodit váţné zranění. Umístění štítků: Opatrnost při řízení Čtyřkolka Access je speciální víceúčelovou čtyřkolkou slouţící i pro zábavu. V tomto oddíle se seznámíte s důleţitými poznámkami a technikami vedoucími k bezpečné jízdě na čtyřkolce. Přečtěte si tuto příručku pozorně a věnujte nějaký čas trénováním jízdy. Obzvláště věnujte pozornost bezpečnosti své i ostatních. . Nemáte-li s řízením čtyřkolky zkušenosti, nechte si poradit od zkušenějšího. Dokud si řízením nebudete jisti, jezděte pomalu. . Nepokoušejte se za kaţdou cenu dostat z motocyklu maximum. . Veze-li čtyřkolka přívěs, sniţte provozní rychlost. Nikdy nepřekračujte povolenou taţnou hmotnost čtyřkolky. Poznámky: . Před tím, neţ budete zkoušet pokročilejší techniky řízení čtyřkolky, vyzkoušejte si základní vlastnosti řízení. . Lidé, kteří poţívají alkohol, drogy nebo omamné léky, nesmějí tuto čtyřkolku řídit. Po poţití uvedených látek dochází k omezení kontroly při řízení vašeho motocyklu. Oděv Při řízení čtyřkolky vţdy noste ochrannou přilbu, ochranné brýle, rukavice, vysoké boty a ochranný oděv. Mytí čtyřkolky Čtyřkolku omývejte nejlépe košťátkem a vodou z kýblu případně malým proudem z hadice. Vţdy dbejte zvýšené pozornosti, aby se voda nedostala do otvorů čtyřkolky (výfuk, sání motoru, sání variátoru, vzduch.filtr, startér atd.). Nikdy nemyjte 4k vysokotlakou hadicí (vapkou atd.) Kontrola před jízdou . Vţdy před samotnou jízdou proveďte kontrolu čtyřkolky . Vaše schopnost řídit tuto čtyřkolku je ovlivněna nedostatečným tlakem v pneumatikách nebo pouţitím pneumatik jiných neţ doporučených. Chcete-li sníţit riziko nehody, kontaktujte své servisní středisko. Opatrnost před dotykem horkých částí . Výfukové trubka a motor se při provozu velmi zahřívají. Nedotýkejte se těchto částí a předejdete popálením. Dávejte pozor, aby se děti anebo ostatní lidé nedotýkali těchto částí u zaparkované čtyřkolky. . Zaparkováním čtyřkolky poblíţ suchého trávníku nebo hořlavých látek můţete způsobit poţár. Maximální zatížení Maximální povolené zatíţení čtyřkolky je 200 kg (dva jezdci). . Pokud na čtyřkolce vezete náklad, sniţte rychlost a tím zvýšíte účinnost brzdového systému. . Pokud na čtyřkolce vezete náklad, vozte jej vyváţený aby nedošlo ke ztrátě rovnováhy. Poznámky: 1. Maximální zatíţení: 200 kg 2. Překročením tohoto limitu můţete způsobit nehodu. 3. Veze-li čtyřkolka přívěs, sniţte provozní rychlost. Jízdní terén . Při jízdě v terénu přizpůsobte rychlost a techniku řízení podmínkám prostředí. Dejte pozor na výmoly, kaluţe, skály, velké kořeny apod. Sníţíte tak riziko nehody na minimum. . Při sníţené viditelnosti, jako např. při jízdě v noci, rozsviťte přední světla a sniţte rychlost. . Při jízdě se sníţeným zorným úhlem, např. při jízdě v kopcovitém terénu, je rozumné umístit na zadní část čtyřkolky praporek. Tím zvýšíte bezpečnost pro sebe i ostatní jezdce. Zatáčení Před zatáčkou nejprve přibrzděte a potom jemně stočte řidítka do směru zatáčky. Svou váhu přitom přeneste na vnitřní stranu zatáčky. Jízda do kopce Při jízdě do kopce přeneste váhu co nejvíce dopředu. Také se posaďte do přední části sedadla a předkloňte se dopředu. Je-li čtyřkolka vyváţená, udrţujte do kopce stálou rychlost. Pokud by stroj na převod „D“ kopec nevyjel, zvolte převod „1“ a to pouze na dobu nezbytně nutnou k překonání kopce „překáţky“, pak zastavte a opět vraťte řadičku do polohy „D“. Nikdy nevytáčejte motor do vyšších otáček na převodový stupeň „1“. Poznámky: 1. Je-li svah příliš strmý a čtyřkolka začne couvat, stiskněte přední brzdu a pomalu sjeďte dolů. Dostane-li se mimo kontrolu, seskočte ze čtyřkolky, zabráníte tomu, aby se na vás převrátila. 2. Nikdy v takovém případě nepouţívejte samotnou zadní brzdu. 3. Nepřidávejte náhle plyn. Jízda z kopce Přeneste váhu co nejvíce dozadu a natáhněte přitom obě paţe. Zpomalte pouţitím zadní brzdy. Pokud to není nutné, nepřidávejte plyn. Při jízdě z kopce nebrzděte přední brzdou – čtyřkolka by se mohla převrátit. Jízda vodou Pokud potřebujete projet vodou, berte v úvahu rychlost proudu vody v nádrţi a její hloubku. Jízda vodou, ovlivní výkon čtyřkolky a sníţí bezpečnost jízdy. Jízdu vodou co nejvíce omezte a to především hloubku vody. Hrozí riziko, ţe se voda dostane do hadic k sání, výfuku, sání motoru, sání variátoru, vzduch.filtr, startéru a ostatních míst kde můţe způsobit váţné poškození stroje.! Nikdy neprojíţdějte (nevjíţdějte) vodou (potok, kaluţ, brod) v případě, ţe jste delší dobu brzdili a tudíţ je zadní či přední kotouč brzd více rozehřátý, mohlo by dojít k poškození nejen kotoučů.! Poznámky . Jezdit přes prudkou nebo hlubokou vodu je nebezpečné a můţete si tak způsobit zranění a poškození čtyřkolky . Před projetím vodního sloupce vţdy omezte rychlost čtyřkolky na minimum. . Po zdolání vodní překáţky zkontrolujte funkčnost brzdového systému. . Pokud jsou kotouče brzd mokré, mastné nebo špinavé, značně se sníţí účinnost brzd. Názvy jednotlivých dílů (19) (21) (23) (25) (27) (28) (29) (30) (22) (24) (20) (26) 01 Přední světla 02 Páčka přední brzdy 03 Pravý přední blinkr 04 Zámek řidítek 05 Levý přední blinkr 06 Pravý zadní blinkr 07 Zadní / koncová světla 08 Zapalování 09 Levý zadní blinkr 10 Výfuk 11 Osvětlení SPZ 12 Baterie 13 Doplňky 14 Přepínač ručního sytiče 15 Řadící páka 16 Nádržka přední brzdy 17 17 Sedadlo 18 Nádoba na kapalinu 19 LCD panel 20 Páčka přední brzdy 21 Přepínač dálkových/tlumených světel, startéru, výstražných světel, blinkrů a klaksonu 22 Levá stupačka 23 Víko palivové nádrže 24 Upnutí plynu 25 Pravá stupačka 26 Pedál centrální brzdy (přední+zadní) 27 Ruční brzda 28 Rukojeť ručního startování 29 Plyn 30 Přívod el. proudu (12V) Popis funkce jednotlivých dílů Spínač zapalování ON: V této pozici je napájení čtyřkolky zapojeno. Klíč nelze vyjmout (motor lze nastartovat). OFF: V této pozici je napájení čtyřkolky přerušeno. Klíč lze vyjmout (motor se zastaví). (1) Klíčová dírka, (2) Klíč Poznámka: Nikdy za jízdy nevypínejte klíč do polohy OFF. Právě to je hlavní příčinou úrazu. Indikátor zpátečky: Rozsvítí se červeným světlem, pokud zapnete spínač zapalování a zároveň je řadící píka v poloze zpátečky. Indikátor neutrálu Rozsvítí se zeleným světlem, pokud zapnete spínač zapalování a zároveň je řadící páka v neutrálu. 634127855 Poznámka: Při startování motoru by řadící páka měla být vţdy v poloze neutrál, jinak hrozí nebezpečí úrazu. Indikátor dálkových světel: Pokud svítí tato kontrolka, potom přední světla pouţívají dálková světla. Indikátor teploty: Pokud se rozsvítí tato kontrolka, znamená to, ţe je teplota motoru příliš vysoká. Zkontrolujte hladinu chladicí směsi v přídavné nádobce na kapalinu a hladinu oleje v motoru! Poznámka: Pokud se rozsvítí indikátor přehřátí motoru, vypněte motor a nechte jej zchladit. Pokud indikátor teploty motoru nezhasne ani po vychladnutí stroje, dopravte čtyřkolku do autorizovaného servisu Access motor. 634127855 Indikátor levého a pravého blinkru: Rozsvítí se při zapnutí levého / pravého blinkru. Blinkr se deaktivuje zamáčknutím tlačítka blinkrů. Indikátor hladiny paliva: Pokud se ukazatel hladiny paliva dostane aţ k poslednímu dílku, zůstane v nádrţi asi 1,8 litru paliva. Co nejdříve dotankujte bezolovnatým benzínem 95. Nikdy nepouţívejte benzíny s vyšším oktanovým číslem ani ţádné přísady do paliva. Indikátor hladiny paliva je pouze orientační. 634127855 Poznámka: Do paliva nepřidávejte ţádná aditiva. Přidáním aditiv do paliva můţete zničit motor. Pouţívejte pouze bezolovnatý benzín Natural 95! Přepínač předních světel . V dolní poloze se přední světla rozsvítí a svítí tlumeně. Světla se nerozsvítí, pokud není zapnut spínač zapalování. . Ve horní poloze se přední světla rozsvítí a svítí dálkově. Světla se nerozsvítí, pokud není zapnut spínač zapalování. Spínač startování Pokud motor startujete elektricky, pevně stiskněte páčku zadní nebo přední brzdy, čímţ nabudíte systém. Pak teprve můţete motor nastartovat tímto spínačem. Tlačítko elektrického startéru nikdy nedrţte delší dobu neţ 5 vteřin. V případě, ţe stroj ani po 5-ti vteřinách nenastartoval, nechte startér v klidu cca 30 vteřin a posléze startování opakujte. Pokud stroj nenastartuje ani po několika pokusech startování, kontaktujte autorizovaný servis Access motor nebo rovnou čtyřkolku do autorizovaného servisu Access motor dopravte. Přidávání plynu Rychlost čtyřkolky měníte pomocí páčky na přidávání plynu. Stisk palcem zvýší rychlost jízdy. Na plyn tlačte pomalu. Při jízdě do kopce stiskněte plyn pomalu - motor se dostane do obrátek a podá větší výkon. Nikdy nejezděte na plný plyn po delší dobu, ovlivníte tím ţivotnost některých částí čtyřkolky. Rychlost čtyřkolky zvýšíte zatlačením na páčku plynu. Rychlost čtyřkolky sníţíte uvolněním páčky plynu. Poznámka: Vůle páčky na přidávání plynu by měla být od 1 do 3 mm. Tím se předejde cukání při startování motoru. Omezovač rychlosti Čtyřkolka je vybavena omezovačem rychlosti, aby u nových řidičů nedocházelo ke zbytečným nehodám. Toto zařízení omezuje pohyb škrtící klapky a tím sniţuje výkon motoru. Omezovač rychlosti slouţí především ke správnému zajetí čtyřkolky a k nepřetěţování motoru při prvních kilometrech. . uvolněte pojistnou matici a poté otáčejte seřizovací šroubem. Po směru hodinových ručiček sníţíte pohyb klapky, zatímco otáčením proti směru hodinových ručiček zvýšíte moţnost pohybu klapky a tím i výkon motoru na maximum. . Jakmile dosáhnete kýţeného výkonu motoru, pojistnou matici utáhněte. . Nikdy v době zajíţdění čtyřkolky nemanipulujte s „omezovačem“ chodu plynu! Mohli byste tím výrazně sníţit ţivotnost čtyřkolky. Manipulací s omezovačem v době zajíţdění přichází zákazník o záruku. (1) (2) (1) Pojistná matka (2) Seřizovací šroub Ruční sytič . Pokud motor startujete zastudena, je startování snadnější se zapnutým sytičem do levé polohy. . čtyřkolku nastartujte a zhruba po 30-ti vteřinách (nejdéle) vraťte sytič do pravé polohy (OFF).! . Nikdy nejezděte se zapnutým sytičem! Stroj nechte před jízdou nejlépe zahřát cca 2-3min. . U čtyřkolky Warrior se sytič nachází přímo pod sedadlem. Táhlo sytiče je umístěno přímo na karburátoru. Tahem ven se sytič aktivuje, zatlačením dovnitř se sytič vypne. Dále postupujte stejně. Řadící páka (řazení) . Pouze v kdyţ je stroj v klidu (nejede) . Musí být zmáčknutá ruční či noţní brzda. . Dodrţet optimální otáčky motoru (tzn.volnoběţné otáčky) max. do 1800 ot./min. při poloze řadící páky „ N „ . Pokud se chcete se čtyřkolkou rozjet, zmáčkněte kteroukoliv brzdu (kromě parkovací) a dejte řadící páku do polohy „D“ (Drive - Jízda). Pusťte brzdu a pomalu přidávejte plyn. . Převodový stupeň „1“ („redukce do síly/pomala) pouţívejte pouze na dobu nezbytně nutnou k překonání kopce „překáţky“, pak zastavte a opět vraťte řadičku do polohy „D“. . Pokud chcete zastavit, uvolněte páčku plynu a zmáčkněte lehce brzdu dokud se čtyřkolka nezastaví (kola v poloze klidu), potom přeřaďte páku do polohy „N“ (neutrál). . S řadící pákou manipulujte vţdy jen pokud je čtyřkolka v klidu (stojící) a se zmáčknutou brzdou (libovolnou)! . U modelu Warrior 450 je řazení noţní, tzn.stejné jako u motocyklu. Warrior má 5 převodových stupňů a zpátečku. Dolů se řadí jednička, vyšší rychlosti nahoru. Vţdy řaďte jen se spojkou. . Neutrál se u čtyřkolky Warrior nachází mezi „jedničkou a dvojkou“. . Zpátečku zařadíte na stroji Warrior tak ţe máte zařazenou „jedničku“ (pod neutrále), na levé straně řidítek odjistíte páčku „reverse“ do leva a nohou zařadíte ještě o stupeň dolů. Zpátečku řaďte pouze kdyţ stroj stojí. Dbejte na velmi opatrné rozjezdy! S řadící pákou manipulujte vždy jen pokud je čtyřkolka v klidu (stojící) a se zmáčknutou brzdou (libovolnou)! N Toto je pozice neutrál. Při zastavení a při startování čtyřkolky musí být řadící páka v této poloze. D Přepnete-li řadící páku do této polohy, čtyřkolka pojede dopředu. R Toto je pozice pro zpátečku. Přepnete-li řadící páku do této polohy, čtyřkolka pojede dozadu. . Pokud chcete zastavit, uvolněte páčku plynu a zmáčkněte lehce brzdu dokud se čtyřkolka nezastaví (kola v poloze klidu), potom přeřaďte páku do polohy „N“ (neutrál). . S řadící pákou manipulujte vţdy jen pokud je čtyřkolka v klidu (stojící) a se zmáčknutou brzdou (libovolnou)! . U modelu Warrior 450 je řazení noţní, tzn.stejné jako u motocyklu. Warrior má 5 převodových stupňů, dolů jednička, vyšší rychlosti nahoru. Vţdy řaďte jen se spojkou. . Zpátečku zařadíte na stroji Warrior tak ţe máte zařazenou „jedničku“ (pod neutrále), na levé straně řidítek odjistíte páčku „reverse“ do leva a nohou zařadíte ještě o stupeň dolů. Zpátečku řaďte pouze kdyţ stroj stojí. Dbejte na velmi opatrné rozjezdy! Poznámka: . Při startování a při zastavení čtyřkolky musí být řadící páka v poloze neutrál, jinak hrozí nebezpečí úrazu. . Je-li motor jiţ nastartován pak při manipulaci s řadící pákou zároveň stiskněte páčku zadní brzdy, nebo se motor vypne. Tato vlastnost slouţí jako bezpečnostní pojistka. Ruční brzda Pouţití: Ruční brzda - „parking“ slouţí k zajištění čtyřkolky proti posunu Nikdy nepouţívejte ruční brzdu při jízdě, mohlo by dojít k váţné nehodě a poškození čtyřkolky. Nezapomínejte ruční brzdu uvolnit před jízdou! . Pevně přepněte páčku ruční brzdy na levou stranu. . Zatlačte ruční brzdu na pravou stranu a automaticky se vrátí na svou pozici a přitom se uvolní zadní brzda. ON (LOCK) Zapnuto (uzamčeno) OFF (UNLOCK) Vypnuto (odjištěno) Poznámka: . Při startování motoru a při parkování čtyřkolky pouţijte parkovací páčku a uzamkněte zadní kola. Zabráníte tím čtyřkolce v samovolné jízdě a předejdete tak úrazu. . Je-li vůle brzdové páčky chybná, nemuselo dojít k uzamčení zadních kol, coţ můţe mít za následek nebezpečí úrazu a samovolný pohyb čtyřkolky. Držák praporku Pomocí tohoto drţáku můţete k rámu čtyřkolky umístit prapor. Nosič Maximální nosnost nosiče je 30kg . Přetíţením můţe dojít k poškození částí čtyřkolky nebo i k ohroţení Vaší bezpečné jízdy. Pojistka sedadla Sedadlo je moţné sejmout. Baterie, pojistky a sada nářadí se nachází právě pod sedadlem. Jak sejmout sedadlo: Zatáhněte jistící páčku proti směru jízdy, zadní část sedla povyskočí nahoru a pak zatáhněte sedadlo dozadu. Nyní můţete sedadlo sejmout. Jak sedadlo znovu připevnit: Nejdříve strčte přední část sedadla a to drţák sedadla pod úchytnou podloţku na rámu. Potom zatlačte zadní část sedadla směrem dolů. Poznámka: Po připevnění sedadla ještě zkontrolujte, je-li skutečně řádně připevněné k rámu. V opačném případě můţe uvolněné sedadlo způsobit problémy při řízení čtyřkolky nebo i nehodu. Uzamčení řidítek Abyste omezili moţnost krádeţe čtyřkolky, je moţné uzamknout řidítka zaparkované čtyřkolky. Jak uzamknout řidítka: Otočte řidítka zcela doleva a otočte klíčem po směru hodinových ručiček. Poté klíč vyjměte. Jak řidítka odemknout: otočte klíčem proti směru hodinových ručiček. Poté klíč vyjměte. LOCKK UNLOCK LOCK Uzamčeno UNLOCK Odemčeno Nikdy nejezděte s uzamčenými řidítky, mohli byste si přivodit váţná zranění a poškození stroje. Poznámka: . Po uzamčení řídítek zkontrolujte, jsou-li skutečně uzamčená. Zkuste s nimi pohnout. . Po odemčení řidítek před jízdou zkontrolujte, že s nimi lze skutečně otáčet. Popis panelu s LCD displejem Popis jednotlivých funkcí Světelné indikátory (Indicator light) Left flash (Green) Levý blinkr (zelený) High beam (Blue) Dálkové světlo (modrý) Water temperature warning light (Red) Indikátor vysoké teploty vody (červený) Reverse (Red) Zpátečka (červený) Neutral (Green) Neutrál (zelený) Drive (Green) Jízda dopředu (zelený) Gear 1 (Green) Rychlostní stupeň 1 (zelený) Right flash (Green) Pravý blinkr (zelený) Symboly týkající se paliva (Fuel symbol) . Rozsah: 10 dílků . Indikátor nízké hladiny paliva v nádrţi začne blikat, jakmile zbývají uţ pouze 3 dílky . Ukazatel hladiny paliva je pouze orientační Režimy funkčního tlačítka (Adjust button function) . Stiskem tohoto tlačítka můţete na hlavním displeji přepínat mezi počítadlem ujetých kilometrů, počítadlem právě ujeté vzdálenosti a maximálními naměřenými hodnotami . je-li zobrazeno počítadlo právě ujeté vzdálenosti, stiskněte toto tlačítko na 3 sekundy a počítadlo se vynuluje Počítadlo ujetých kilometrů (Odo meter) . Zobrazovaný rozsah: 0 – 99999 km (mil), automaticky se vynuluje po ujetí 99999 km. . Zobrazovaná jednotka: 1km (míle) Počítadlo právě ujeté vzdálenosti (Trip meter A) . Zobrazovaný rozsah: 0 – 999.9 km (mil), automaticky se vynuluje po ujetí 999.9 km.(mil) . Zobrazovaná jednotka: 0,1 km (míle) Otáčkoměr (Tachometer) . Zobrazovaný rozsah: 0 – 18000 otáček za minutu . Zobrazovaná jednotka: 10 otáček za minutu Maximální hodnoty (MAX record) . Tato funkce si automaticky zapamatuje nejvyšší dosaţenou rychlost a otáčky Tachometr (Speedometer) . Zobrazovaný rozsah: 0 – 360 km/h (0 – 223 mil za hodinu) . Zobrazovaná jednotka: km/h nebo m/h Tlačítko pro změnu jednotek (Select button function) . Stiskem tohoto tlačítka v hlavní obrazovce změníte jednotky rychlosti Nastavení obvodu pneumatiky Změňte toto nastavení vždy při výměně pneumatik! . V hlavní obrazovce stiskněte zároveň obě tlačítka po stranách po dobu 3 sekund a dostanete se k nastavení obvodu pneumatik. . Ventilek berte jako začátek obvodu a rotací kolem osy kola se dostaňte opět do výchozího bodu, přičemţ změřte nový obvod. . Nyní stiskněte nastavovací (levé) tlačítko a uloţte tím nové nastavení . Stiskem pravého tlačítka se vrátíte do hlavní obrazovky Upozornění: při nesprávném nastavení obvodu pneumatiky bude tachometr ukazovat chybné hodnoty! Elektrické startování motoru . Před samotným startováním motoru nejprve zkontrolujte olej a palivo. . Otočte spínač zapalování do polohy ON (zapnuto) (1) Klíčová dírka (2) Klíč Poznámka: Po přepnutí spínače zapalování se ujistěte, ţe se rozsvítil indikátor neutrálu. Při startování motoru by měla být řadící páka v poloze neutrál. . Stiskněte pevně páčku zadní nebo přední brzdy anebo došlápněte na brzdový pedál Při startování studeného motoru... . Páčku sytiče přepněte úplně do leva do polohy ZAPNUTO . Stiskněte startovací spínač a motor nastartujte. . Nechte motor zahřát asi na 2 – 3 minuty ,následně páčku sytiče přepněte vpravo do polohy VYPNUTO . Při neutrálu nevytáčejte motor do vysokých otáček; krátíte tím ţivotnost motoru. Poznámky: . Jakmile motor nastartuje, okamţitě uvolněte startovací spínač. . Startovací spínač nikdy nezapínejte za chodu motoru. . Nikdy nezapínejte startovací spínač po dobu delší neţ 4 sekundy. Při problémech se startováním... Pokud motor nenastartuje ani po 4 – 5 sekundách stisknutého startovacího spínače, budete moţná potřebovat přepnout ruční sytič doleva, coţ vám pomůţe motor nastartovat. . Pokud motor startujete za studena, je startování snadnější se zapnutým sytičem do levé polohy. . čtyřkolku nastartujte a zhruba po 30-ti vteřinách (nejdéle) vraťte sytič do pravé polohy (OFF). . Nikdy nejezděte se zapnutým sytičem! Stroj nechte před jízdou nejlépe zahřát cca 2-3min. . Pokud čtyřkolka dlouhou dobu stála nebo je-li palivová nádrţ prázdná, pravděpodobně motor i po doplnění paliva nenastartujete. V takovém případě vypusťte palivo z karburátoru pomocí výpustného šroubu a pak znovu motor nastartujte. . Při vypouštění paliva nekuřte! Poznámka: Po vypuštění paliva z karburátoru nezapomeňte utáhnout výpustný šroub. Ruční startování motoru . Při ručním startování nedotahovat až na samí doraz. Tahat ve směru táhla tj. svisle nahoru, ne kolmo ke stroji. Startování . Před samotným startováním motoru nejprve zkontrolujte olej a palivo. . Při elektrickém startování nedrţet startovací spínač déle neţ 4 vteřin. Jakmile motor nastartuje, okamţitě uvolněte startovací spínač. . Startovací spínač nikdy nezapínejte za chodu motoru. . Ruční nahazování motoru pouţívejte pouze nouzově pokud nefunguje el. Startér či pokud je akumulátor vybitý. Roztáčecí rukojeť je umístěna po levé straně motoru. Pouţívá se k ručnímu startování motoru v případě, ţe je baterie slabá nebo vybitá. 1. S rukojetí otočte proti směru hodinových ručiček a uvolněte ji z pojistné dráţky. 2. Nejdříve rukojeť vytáhněte do polohy, kdy začne klást odpor, po té silou vytáhněte rukojeť cca 0,5m. I při ručním startování musí být zmáčknuta brzda (ruční či noţní). 3. Jakmile motor běţí, otočte rukojetí po směru hodinových ručiček a uzamkněte ji do pojistné dráţky. Poznámka: Zabraňte vniknutí vody do mechanismu. Po použití vložte rukojeť zpět do pojistné drážky. Pokud stroj ani po několika pokusech na ruční startování nenastartuje, dopravte čtyřkolku do autorizovaného servisu Access motor. Poznámka: Při neutrálu nevytáčejte motor do vysokých otáček. Jako jezdec před jízdou poloţte své nohy na stupačky (ochranné koše), seďte zpříma a oběma rukama drţte řidítka. Nespěchejte, soustřeďte se, prohlédněte si jízdní terén a jeďte bezpečně. Poznámka: Před jízdou nechte páčku ruční brzdy stisknutou. Vracením páčky brzdy do její původní polohy (OFF) dojde k odbrzdění. Poznámka: Po uvolnění parkovací brzdy na zadních kolech nezvyšujte náhle plyn. Mohlo by dojít k prudkému trhavému pohybu. Uvolněte páčku zadní brzdy a pomalu tiskněte páčku plynu. Čtyřkolka se pomalu rozjede. Tažné zařízení . Není homologováno pro provoz na pozemních komunikacích Doporučená taţná síla 250 kg (max. 300kg) Svislá zátěţ na taţné zařízení max. 30Kg . Při zajíţdění nikdy nepouţívejte taţné zařízení! Naviják na čtyřkolce se podle typu objevují různé druhy navijáků, s rozdílnými moţnostmi pouţití . naviják 1500 lib. a) určený pro příslušenství ke čtyřkolkám (radlice apod.) b) NENÍ určen k vyprošťování čtyřkolek. . Naviják 3000 lib. a) určený pro příslušenství ke čtyřkolkám (radlice apod.) Pokud potřebujete vytáhnout lano navijáku na delší vzdálenost (př.více jak 1,5m), přepněte naviják do polohy DISENGAGED a lano ručně vytáhněte na poţadovanou vzdálenost (délka lana navijáku cca 15m). Po té opět přepněte naviják do polohy ENGAGED. Při navíjení lana dbejte, aby lano bylo stále napnuté a navíjelo se rovnoměrně. Při navíjení se nikdy nesmí stát, aby se lano zastavilo, tzn.aby naviják neměl dostatečnou sílu pro navíjení (přílišná zátěž navijáku). Poškodili byste tím elektromotor navijáku. Běžná jízda Před samotnou vyjíţďkou zkontrolujte jízdní terén. Rychlost čtyřkolky ovládáte páčkou plynu. Stiskem páčky se rychlost zvýší, její uvolněním se rychlost sníţí. Životnost čtyřkolky závisí na správném řízení Styl a rychlost jízdy vždy přizpůsobte svým schopnostem a zvolenému povrchu. Brzděte zároveň přední i zadní brzdou . Po uvolnění páčky plynu pomalu stiskněte brzdové páčky a šlápněte na brzdový pedál. . Při brzdění nejprve jemně tiskněte páčky brzd a po zpomalení je stiskněte aţ do konce. Poznámky: . Při brzdění pouze jednou brzdou buďte opatrní. Čtyřkolka můţe snadno dostat smyk. . Během jízdy nepouţívejte parkovací brzdu! Je to pro jezdce velmi nebezpečné. Nebrzděte zadní brzdou při prudkém zatáčení – brzděte opatrně Taková kombinace je hlavní příčinou smyků a převrácení čtyřkolky. Jak čtyřkolku zastavit Kdyţ se blíţíte k parkovacímu místu: . Zkontrolujte, ţe je terén bezpečný . Uvolněte páčku plynu a stiskněte lehce přední i zadní brzdu, stroj začne zpomalovat. Stiskem brzdy se i aktivuje brzdové světlo v zadní části čtyřkolky . Pokud jste zastavili a motor je stále v běhu, nikdy nenechávejte zařazený stupeň „D“. Značně tím ovlivníte ţivotnost variátoru. Když se čtyřkolka úplně zastaví Přeřaďte řadící páku do polohy N a vypněte spínač zapalování do polohy OFF. (1) Klíčová dírka (2) Klíč Poznámka: Vypnutím spínače zapalování a vyjmutím klíče během jízdy dojde k odpojení elektrického systému. To bývá jednou z hlavních příčin nehod. Proto to nedělejte, dokud čtyřkolka úplně nezastaví. Při parkování: Aby se čtyřkolka samovolně nerozjela, stiskněte pevně páčku brzdy a zatlačte parkovací páčku do polohy ON (doleva) – tím dojde k uzamčení zadních kol. Při přepravě čtyřkolky: . Nejprve vypusťte palivo z nádrţe a karburátoru . uvolněte vypouštěcí šroub karburátoru. Vytékající palivo zachyťte do kanystru. . Po vypuštění veškerého paliva utáhněte vypouštěcí šroub Kontrola před jízdou Zvykněte si z bezpečnostních důvodů a kvůli ţivotnosti čtyřkolky kontrolovat ji vţdy před jízdou. I kdyţ máte před sebou relativně jednoduchou jízdu, čtyřkolku zkontrolujte a při náletu jakékoli anomálie odvezte do nejbliţšího servisu. Aţ je čtyřkolka zahřátá a zařazen stupeň „N“, zkontrolujte otáčky motoru na displeji. Hodnota otáček musí být v rozmezí1400 – 1600 ot./min. V případě, ţe je hodnota vyšší nebo niţší, pootočte kolečkem na karburátoru. Točením po směru hodinových ručiček volnoběh zvýšíte, proti směru hodinových ručiček volnoběh sniţujete. Vţdy pouţívejte olej doporučený prodejcem. Kontrola oleje a jeho doplnění Vždy používejte olej doporučený prodejcem ACCESS MOTOR! Kontrola oleje 1. Nastartujte motor a nechte jej asi 2-3 minuty běţet. Poté vypněte spínač zapalování na 2-3 minuty. Okem zkontrolujte hladinu oleje v hledítku. 2. Pokud je hladina oleje na spodní hranici, doplňte olej aţ po horní rysku. 3. Olej kontrolujte vţdy na rovném povrchu.Pokud to neuděláte muţe byt měření oleje nepřesné !!!!! HI LOW Poznámka: Po vypnutí motoru je tento stále horký. Pokud nyní kontrolujete hladinu oleje nebo jej doléváte, buďte opatrní, abyste se nepopálili. Doporučený olej Specifikace: Motorex ATV 10W40 API.SG/CD nebo vyšší Druh motorového oleje: SG/CD nebo vyšší, certifikovaný institutem American Petroleum Institute Objem oleje: Plný objem: 1,6 litru Objem při výměně: 1,4 litru Výměna oleje 1. Nastartujte motor a nechte jej běţet 2-3 minuty, poté vypněte spínač zapalování a sejměte víko na plnění oleje. 2. Vyjměte vypouštěcí zátku ve spodní části motoru. Po směru hodinových ručiček víko utáhněte, a proti směru hodinových ručiček jej povolíte. Vypouštěný olej zachytávejte do nádoby na olej. 3. Po vypuštění veškerého oleje utáhněte vypouštěcí zátku. Poté dolijte správné mnoţství nového oleje. 4. Okem zkontrolujte, ţe hladina nového oleje je mezi horní a dolní ryskou. Dolijte olej po horní rysku. 5. Utahovací moment pro vypouštěcí zátku je 3.0 kg/m. Napouštění oleje Vypouštěcí zátka Poznámka: Nevyměňujte olej, pokud je motor ještě horký. Sníţíte tak riziko popálení. Veškeré tyto zásahy na stroji v záruční době provádějte pouze v „autorizovaných servisech“ Access motor !!! I po uplynutí záruční doby doporučujeme stroje servisovat v autorizovaných servisech Access motor, prodlouţíte tím ţivotnost stroje a zajistíte bezproblémový provoz. Kontrola paliva a jeho doplnění Tankování paliva Nedostatek paliva můţe vyústit v neočekávané zastavení motoru s moţným vyvoláním nebezpečné dopravní situace. Selhání můţe poškodit katalyzátor; nebezpečná situace nastane, pokud se motor nečekaně vypne. Nikdy nevyjíţdějte palivovou nádrţ do poslední kapky paliva. Při doplňování paliva do čtyřkolky nikdy nekuřte. Palivo doplňujte, pouze pokud je čtyřkolka vypnutá. Co nejdříve natankujte bezolovnatý benzín Natural 95. Jak pouţívat palivový uzávěr: 1. Nejprve vypněte motor. 2. Uzávěr otevřete otočením po směru hodinových ručiček a utáhnete v opačném směru. Zavírání nádrţe má dvě polohy, vţdy dbejte, aby víčko nádrţe bylo vţdy v jedné rovině s okolím nádrţe, tzn.úplně zaklaplé. Zabráníte tak vniknutí nečistot a vlhkosti do nádrţe (paliva). 3. Při startování motoru zapněte spínač zapalování do polohy ON. 1. Klíčová dírka 2. Klíč Poznámky: . při tankování paliva nekuřte . před tankováním vypněte motor . do paliva nepřidávejte ţádná aditiva, mohlo by dojít k poškození motoru . nenaplňujte nádrţ aţ po okraj, palivo by mohlo vytékat pokud by v horku zvýšilo objem . nepouţívejte vyšší oktanové číslo ani ţádné přísady do benzínu! Kontrola a doplnění brzdové kapaliny Kontrola brzdové kapaliny 1. Otočte řidítka doprostřed. Zkontrolujte brzdovou kapalinu v nádrţkách přední a zadní brzdy. Její hladina by se měla nacházet mezi dolní a horní ryskou. 2. Jakmile klesne hladina brzdové kapaliny na spodní rysku, zkontrolujte stav opotřebení brzdových destiček. 3. Pokud je toto opotřebení v pořádku, obyčejně to znamená, ţe je v brzdovém sytému netěsnost. LOWER = spodní ryska Doplnění brzdové kapaliny 1. Otočte řidítka doprostřed. Vyšroubujte oba šrouby na krytu nádrţky pro brzdovou kapalinu a kryt sejměte. 2. Doplňte brzdovou kapalinu dokud nedosáhne na horní rysku. Poté opět nasaďte kryt a přitáhněte oba šrouby. 3. Vyměňte brzdovou kapalinu jednou za rok. Poznámky: . Nemíchejte různé druhy brzdových kapalin, můţe dojít ke zhoršení brzdných vlastností a k nehodě. . Při výměně brzdové kapaliny zakryjte natřené plochy tkaninou, aby nedošlo k jejímu poškození brzdovou kapalinou. Je výkon brzd v pořádku? Jeďte pomalu a ověřte, je-li výkon přední i zadní brzdy v pořádku. Kontrola brzdového světla . Zapněte spínač zapalování do polohy ON. . Stiskněte páčky přední i zadní brzdy a zkontrolujte, ţe brzdové světlo svítí. . Zkontrolujte, je-li kryt brzdového světla čistý a není-li rozbitý. Kontrola předních světel . Zapněte spínač zapalování do polohy ON. . Přepínejte spínačem předních světel a zkontrolujte dálkové a tlumené světlo. . Zkontrolujte kryt předních světel. Nastavení světelné vzdálenosti předních světel Zapněte spínač zapalování a spínač předních světel. Poté přitáhněte nebo povolte seřizovací šroub a nastavte tak dosah předních světel. Kontrola pneumatik . je tlak v pneumatikách v pořádku? . podle následující tabulky zkontrolujte tlak v pneumatikách: U modelů Tomahawk a Warrior : offroad jízda: 0,3 – 0,4 (Bar) silniční jízda: 0,5 – 0,6 (Bar) U modelů Max: offroad i silniční jízda: 0,6 (Bar) . Pokud chcete dosáhnout vyšší trakce v terénu, především u stroje Access Max, upusťte pneu na 0,3 (Bar) . pokud jsou v dráţkách pneumatiky malé kamínky nebo úlomky ţeleza, vyjměte je . pokud je pneumatika prasklá nebo je příliš opotřebena, vyměňte ji . Nikdy nepřekračujte povolené hodnoty tlaku v pneumatikách! . pokud je hloubka reliéfu kapaliny mělčí neţ 3 mm, vyměňte ji Kontrola předního a zadního tlumiče Pohoupejte se na řidítkách a na sedadle a otestujte správnou funkci tlumičů. Pokud budete chtít se čtyřkolkou jezdit sportovní jízdou či skákat, je nutné čtyřkolku osadit sportovními tlumiči !!! Nastavení zadního tlumiče 1. Hasákem povolte pojistnou matici a nastavte pohyb tlumiče. 2. Proti směru hodinových ručiček zvýšíte pohyblivost tlumiče a otočením po směru hodinových ručiček ji sníţíte. 3. Po správném nastavení pohyblivosti tlumiče pojistnou matku znovu utáhněte. 4. Pokud budete chtít se čtyřkolkou jezdit sportovní jízdou či skákat, je nutné čtyřkolku osadit sportovními tlumiči !!! Poznámka: Model Warrior není osazen sportovními tlumiči od prodejce. (přední i zadní tlumiče). Kontrola a nastavení přenosového řetězu Nastavení: 1. Povolte upevňovací šroub náboje zadního kola. 2. Řetěz uvolníte pohybem čtyřkolky dopředu a utáhněte jej pohybem čtyřkolky dozadu. Nastavujte řetěz dokud nemá vůli 3 cm u horního i dolního řetězu. 3. Utáhněte upevňovací šroub. 4. Vţdy po jízdě zkontrolujte zanesení (zašpinění) řetězu. 5. Řetěz vyčistěte specielním přípravkem na čištění motocyklového řetězu. (nikdy nečistěte řetěz např.benzínem, naftou či jinými odmašťovadly!!) 6. Na očištěný řetěz naneste specielní offroadový ochranný sprej! Doplňování chladicí kapaliny Chladivo nikdy nedoplňujte pokud je motor horký. 1. Zaparkujte čtyřkolku na rovném povrchu. 2. Otevřete nádrţku na chladicí kapalinu a doplňte ji po horní rysku, Koncentrace nemrznoucí směsi: -12°C: 25%,-15°C: 30%,-24°C: 40%,-35°C: 50% FULL = horní ryska LOWER = spodní ryska Poznámky: . Nemrznoucí chladicí kapalinu řeďte destilovanou vodou . Nekvalitní chladivo sniţuje ţivotnost chladiče. . Za normálních podmínek vyměňujte chladicí kapalinu jednou za rok nebo kaţdých 5000km. Výměna chladicí kapaliny Poznámky: . Víko chladiče otvírejte opatrně, protoţe chladivo můţe být velmi horké a pod vysokým tlakem. . Jakmile chladivo potřísní natřené místo, okamţitě jej omyjte čistou vodou Vypouštění chladicí kapaliny 1. Nejprve sejměte čelní kryt 2. Stlačte víko chladiče a otočte s ním proti směru hodinových ručiček. Tím jej vyšroubujete. 3. vyšroubujte vypouštěcí šroub a nechejte chladivo vytéci. Kdyţ nakloníte čtyřkolku doprava, bude chladicí kapalina ze čtyřkolky vytékat rychleji. 4. Vyjměte nádrţku na chladící kapalinu a vylijte zbytek chladiva. Víko chladiče Vypouštěcí šroub Doplňování chladící kapaliny 1. Dejte vypouštěcí ventil a nádrţku na chladicí kapalinu na své místo 2. nejprve naplňte chladič a poté nádrţku, dokud hladina chladiva nedosáhne na horní rysku. 3. Zkontrolujte, je-li víko chladiče řádně dotaţeno. 4. Nastartujte motor a nechte alespoň dvakrát běţet ventilátor chladiče. pak motor vypněte. 5. Otevřete víko(po zchladnutí‘) chladiče a zkontrolujte, je-li hladina chladiva stále na horní rysce. Pokud hladina klesla, doplňte chladivo. 6. Znovu nastartujte motor a nechte jej běţet 1-2 minuty. Otevřete víko chladiče a zkontrolujte, je-li hladina chladiva stále na horní rysce. Pokud hladina klesla, doplňte chladivo. provádějte tento postup stále znovu, dokud nebude hladina chladicí kapaliny opět dosahovat horní rysky. FULL = horní ryska LOWER = spodní ryska Výměna převodového oleje (model Warrior nemá zvlášť převodový olej! - tzn. Mění se pouze motorový olej) U nové čtyřkolky je třeba vyměnit převodový olej za první měsíc provozu. Potom měňte olej kaţdých šest měsíců. Nebo po ujetí kaţdých 1000km, při sportovní jízdě častěji. Doporučený olej: Motorex 80w90# Gear oil Veškeré tyto zásahy na stroji v záruční době provádějte pouze v „autorizovaných servisech“ Access motor !!! I po uplynutí záruční doby doporučujeme stroje servisovat v autorizovaných servisech Access motor, prodlouţíte tím ţivotnost stroje a zajistíte bezproblémový provoz. Utahovací moment pro výpustný šroub převodového oleje je 2,45kg-m Utahovací moment pro plnící víko převodového oleje je 2,45 kg-m Plnící víko převodového oleje Vypouštěcí šroub převodového oleje Objem převodového oleje: 1.0 litru Objem oleje pro pravidelnou výměnu: 0,8 litru Výměna oleje: 1. Nastartujte motor a nechte jej zahřát na 2-3 minuty. Vypněte spínač zapalování a sejměte plnící víko převodového oleje. 2. Vyšroubujte vypouštěcí šroub na spodní straně motoru. Po směru hodinových ručiček jej utáhnete a proti jej povolíte. Převodový olej vypouštějte do vhodné nádoby. 3. Po úplném vypuštění převodového oleje utáhněte vypouštěcí šroub. Doplňte správný převodový olej o správném objemu. 4. Nakonec pořádně utáhněte plnící víko převodového oleje, aby nedocházelo k jeho vytékání. Poznámky: V následujících případech měňte převodový olej častěji: . pokud často jezdíte v dešti . pokud je čtyřkolka v provozu po dlouhou dobu nebo jedete-li hodně daleko . pokud vezete značně těţký náklad . jezdíte sportovní jízdou (tzn.čtyřkolka je extrémně namáhaná) Výměna čističe vzduchu Špinavý čistič vzduchu je hlavni příčinou poklesu výkonu motoru a nárůstu spotřeby paliva A POŠKOZENÍ VÁLCE A PÍSTNÍCH KROUŢKU U tohoto modelu čtyřkolky je čistič vzduchu na bázi mokré mechovité pryţe. Kontrolujte a vyměňte jej kaţdé tři měsíce nebo pokud dojde k poškození tak dříve. Výměna čističe vzduchu 1. Sejměte sedadlo. 2. Otevřete dvě upevňovací svorky na krytu čističe vzduchu a kryt sejměte. 3. Povolte šroub a vyjměte tělo čističe. 4. Vyměňte tělo čističe vzduchu za nové. Poznámky: . Při mytí čtyřkolky nenamáčejte čistič vzduchu! Poznámky: . Pokud není čistič vzduchu pevně připevněn, mohou se do válce dostat prach a nečistoty, coţ je příčinou poklesu výkonu motoru, jeho opotřebení a zkrácení jeho ţivotnosti či poškození motoru!. . Kontrolujte a vyměňte čistič vzduchu, pokud: 1. často jezdíte v dešti 2. často jezdíte v prašném terénu Poznámka: Olej nahromaděný v trubičce na sběr oleje pod čističem vzduchu pravidelně vypouštějte. nahromaděný olej nesmí překročit 2/3 délky trubičky. Kontrola zapalovací svíčky Znečištěný pól nebo příliš velká vůle v usazení svíčky jsou důvodem špatného jiskření. Čištění . v ideálním případě pouţívejte speciální čistič na zapalovací svíčky . jinak svíčku vyčistěte jemným ocelovým kartáčem Nastavení Mezera mezi dvěma póly je normálně 0.6 – 0.7 mm (viz obr. na straně 49). Nepouţívejte jiné svíčky neţ doporučené – DPR7EA-9. Poznámky: . Po vypnutí motoru je tento stále velmi horký. Buďte opatrní a nespalte se. . Nejprve zatlačte a zašroubujte svíčku rukou na své místo a pak ji utáhněte klíčem na svíčky. Běžná údržba Pokud při kontrole zjistíte, ţe je třeba provést údrţbu čtyřkolky, postupujte podle níţe uvedené tabulky pro pravidelnou údrţbu. Poznámky: Při provádění údrţby... . pouţívejte správné nástroje . přípravné práce provádějte, kdyţ je motor vypnutý . po vypnutí je motor s výfukem horký. Pracujte opatrně, ať se nespálíte. . kaţdých 6 měsíců. Tuto výměnu provádějte v záruční době vţdy pouze u autorizovaného prodejce Access motor. . Tato údrţba je vţdy prováděna na garančních prohlídkách! Plán pravidelné údržby Pravidelným dodrţováním následujících pokynů zajistíte bezpečnou jízdu, řádný výkon a dlouhou ţivotnost při současném udrţení nízké hladiny emisí. POLOŽKA CO NASTANE DŘÍV ČINNOST POPRVÉ PO DÁLE KAŢDÝCH míle 100 600 1200 km 150 1000 2000 MĚSÍC 1 6 12 Motorový olej Vyměňte (před vypouštěním zahřejte motor) 0 0 0 Sítko oleje Vyčistěte. Případně vyměňte. 0 0 0 Převodový olej . Zkontrolujte hladinu oleje / netěsnosti . Kaţdých 12 měsíců vyměňte 0 0 Klínový řemen . Zkontrolujte chod . Vyměňte je-li příliš opotřebovaný 0 0 Tělo vzduchového filtru . Vyčistěte Případně vyměňte. Kaţdých 20~40 hodin (150~300km, 100~200 mil) (Častěji ve vlhkých a prašných oblastech.) Karburátor . Zkontrolujte chod při otáčkách naprázdno / startéru . Případně seřiďte 0 0 0 Systém odvzdušnění krytu hlavy válce . Zkontrolujte odvzdušňovací hadici, její poškození a trhliny Případně vyměňte. 0 0 Svíčka 4. Zkontrolujte stav. 5. Nastavte mezeru a vyčistěte. Případně vyměňte. 0 0 0 Vedené paliva . Zkontrolujte poškození palivové hadice Případně vyměňte. 0 0 Ventily 4. Zkontrolujte vůli ventilu 5. Případně seřiďte 0 0 0 Brzdy . Zkontrolujte provoz a brzdovou kapalinu. . Případně vyměňte brzdovou destičku 0 0 0 Chladicí směs . Zkontrolujte netěsnosti. 0 0 0 Případně vyměňte. . Kaţdých 24 měsíců chladicí směs vyměňte Baterie (1) Zkontrolujte napětí (2) Zkontrolujte odvzdušňovací hadičku (3) Opravte je-li třeba 0 0 0 Výfukový systém . Zkontrolujte netěsnosti . Případně dotáhněte . Je-li třeba, vyměňte těsnění 0 0 Řetěz . Zkontrolujte a seřiďte průvěs/zarovnání/zanesení/promazání 0 0 0 Kola . Zkontrolujte vyváţení/poškození/opotřebení. Případně vyměňte. 0 0 0 Loţiska na kolech (3) Zkontrolujte poškození / uvolnění loţisek (4) Vyměňte, pokud jsou poškozena 0 0 0 Systém řízení . Zkontrolujte funkčnost Případně vyměňte. . Zkontrolujte sbíhavost . Případně seřiďte 0 0 0 Hřídele s kloubovými spoji / hřídel řízení . Kaţdých 6 měsíců promaţte 0 0 Montované spoje . Kontrolujte spoje na rámu . Dotáhněte v případě potřeby 0 0 0 Lapač jisker (OFF ROAD) . Vyčistěte 0 0 . Z důvodu bezpečnosti doporučujeme kontrolovat uvedené poloţky autorizovaným prodejcem . Tuto výměnu provádějte v záruční době vţdy pouze u autorizovaného prodejce Access motor!!! . Access Motor. Více na www.access-motor.cz Kontrola bateriového elektrolytu . U tohoto modelu čtyřkolky je pouţita bezúdrţbová baterie, u které se nesmí doplňovat elektrolyt. . Baterii vţdy dobíjejte specielní nabíječkou pro gelové baterie.! . Nikdy baterii nedolívejte! Nikdy neotvírejte kryt baterie! . Nikdy nenechávejte baterii v mrazu! Pokud je baterie delší dobu nepouţívaná, je důleţité ji udrţovat. Poznámky . pokud čtyřkolka nebyla dlouhou dobu v provozu, můţe se baterie vybít. V takovém případě ji dobijte a uloţte na chladné a dobře větrané místo . pokud nebudete čtyřkolku dlouhou dobu pouţívat, odpojte od baterie záporná pól . Baterii vţdy dobíjejte specielní nabíječkou pro gelové baterie. Nikdy baterii nedolívejte! 1 Upínací popruh 2 Kladný pól 3 Záporný pól 4 Pojistky 5 Baterie 6 Relé Připojovací svorník baterie: před čištěním svorníku sejměte sedadlo čtyřkolky. . pokud kontakty baterie zkorodují, řádně ji vyčistěte . po vyčištění kontaktů je můţete namazat tenkou vrstvou vazelíny. Poté umístěte baterii na své místo a připojte kontakty. Poznámky: . při manipulací s baterií nepouţívejte hořlavé plyny . chcete-li vyjmout baterii, nejprve vypněte spínač zapalování, potom odpojte záporný pól. Při zapojování baterie nejprve připojte kladný pól. . pokud se šroub svorky uvolní, pevně jej utáhněte Výměna pojistky Vypněte spínač zapalování a zkontrolujte, není-li pojistka spálená. Při výměně pojistky, spálenou vţdy nahrazujte novou o stejných parametrech. . před výměnou pojistky nejprve zjistěte příčinu jejího spálení . sejměte sedadlo . pojistka je umístěna za baterií . otevřete pojistkovou skříň a vyjměte spálenou pojistku . novou pojistku vsuňte do drţáku a uzavřete kryt skříně . kontakty pojistky se musejí důkladně dotýkat kontaktů v drţáku; uvolněná pojistka se zahřívá Parametry pojistky: 10A, 15A a 30A Promazání všech dílů čtyřkolky Pohledem kontrolujte, ţe všechny části čtyřkolky, které musí být promazané, také promazané jsou. V záruční době tyto pravidelné údrţby provádějte vţdy jen u autorizovaného prodejce. Pokud dojde k problému . dojde-li k problému s provozem čtyřkolky, odvezte ji do nejbliţšího servisního centra Access motor . pokud se motor vypne, zkontrolujte přívod paliva popř.kontakt na baterii nebo ukostření stroje.