Pětistovka působí velmi vyváženým 4x4 dojmem. Po celém obvodu zaujmou líbivé prolisy gradující na přední masce. Samozřejmostí je u značky Polaris výrazné logo na přední masce sekundující ostře řezaným světlometům. Řídítka s kapličkou nijak neurazí ani neoslní, zde se prolíná klasika s rutinním střihem Polarisu. Boční krytí kapotážemi důkladně halí zákulisí motoru, podlouhlé sedlo zaseknuté do přední části, opticky klame. Decentní blinkry ladí s decentními zrcátky. Barevná kombinace černo-červené barvy už tak nějak patří k Polarisu.
Motor:
Motor o objemu 500 ccm byl pro rok 2011 posunut o 7,8 cm dozadu oproti předchozímu modelu . Tento aspekt si převzal i do letošního roku, jeho čistá křivka hravého motoru napovídá i umístění tohoto stroje na
prvním místě Offroad maratonu v roce 2010, kde po celou sezónu držel Polárku za řídítka Václav Šanc. A že Offroadmaratony nepatří k závodům, kde se jezdci procházejí růžovou zahradou. Ke 4kolce se dobře hodí čtyřdobý jednovál se zdvihovým objemem
499 ccm, krmený klasickým karburátorem.
Po nastartování se z motoru ozýval hlubší zvuk jednoválu, půllitr měl po celou dobu utlumený průběh, nic navztekaného. Jednovál za pomoci sytiče chytá i za teplot pod nulou okamžitě. Jakmile jsem otočila páčku plynu na maximum docela se pětikoule rozparádila. Aniž bych cítila jakékoli trápení motoru, vystřelila kupředu a její hravost přesně diktovala tempo jízdy, přesné řazení zapadávalo tam kam mělo. Variátor zabíral ihned, žádné unuděné přemlouvání a čekání na záběr. Pohonná jednotka je příjemným společníkem především díky své vysoké úrovni kultivovaného chodu - ze zvědavosti jsem zkoušela roztančit pětikouli do výjezdů a dech neztrácela ani v tom nejstrmějším stoupání. Jako společník pro volný čas i pracovní povinnosti se motor o obsahu 500 ccm osvědčil.
Displej, řídítka, úložné prostory:
Na pohled chudší přístrojová kaplička je velmi dobře slícovaná. Kulatý displej v sobě ukrývá otáčkoměr , který lemuje celý obvod displeje, pod ním sedí podsvícený displej s hodnotami rychlosti, stavu paliva, zařazené rychlosti… Během testu byl displej dokonale čitelný, nemusela jsem se vyklánět abych na něj viděla. U
displeje jsem nezaznamenala žádný nedostatek, je tu všechno co tu má být, nic zbytečného navíc. Právě řídítka jsou charakteristická svým pevným středem přesně tak, jak je známe z většiny ostatních modelů tohoto výrobce. Mimo základních ovladačů na nich nenajdeme nic nového.
Levé řídítko nese všechny aspekty potřebné k jízdě na 4kolce, za to
pravé je osekané pouze a jen na páčku plynu a přepínání
2x4/4x4. Gripy jsou továrně tvrdé, tak akorát do rukou. Při jízdě mi menší provedení řídítek vyhovovalo, až na příliš krátká zrcátka, se kterými jsem se neustále dloubala do břicha, či si jimi škrtala o helmu.
Úložné prostory jsou u novinky rozšířeny o přední úložný box, který nabízí obstojný úložný prostor. Praktická je i schránka mezi zadními světly, pakliže byste hledali úložný další prostor pod sedadlem, budete jej hledat marně. Pod sedlo se nevejde ani lékárnička.
Sedadlo:
Polaris
Sportsman 500 H.0. se snaží majitele hýčkat svým komfortem, aby si cestu mohl užít jak při pohodovém brblání, tak i při rychlejším tahání. Prošité sedlo přináší změkčené materiály a velmi dobrý posez. Když už sedím za řídítky, chci aby i sedlo mělo ty správné parametry, pro mne osobně je důležitým prvkem absence tvrdých hran či rantlů. Poté od 4x4 sedadla vyžaduji dostatečné místo pro dva jezdce,
užší profil pro lehké vysedání a hlavně lehkou manipulaci při sundavání a nandavání sedla. Skoro všechny tyto parametry sedlo splňuje, až na lehkou ovladatelnost při nandavání sedadla. Grif se sice naučím, ale od Polaris bych očekávala uživatelsky přívětivější manipulaci hlavně při nandavání. Často nás tíží čas, a já nemám chuť ani náladu ztrácet vteřiny spekulováním jak na nandavání vyzraji. Pod sedlem nalézáme provzdušněné prostory, kde jsou cingrlátka pozlátka, ale žádný úložný prostor. Za to si myslím, že se případné opravy obejdou bez složitého odstrojování stroje, ke všemu je dobrý přístup.
Jízdní vlastnosti:
I při vysoké rychlosti Sportsman v terénu držel stopu, až na dravější průjezdy zatáčkami, kde se mi nadzvedávala přední kola. U starších modelů se s Polarisem manipulovalo lépe, hlavně při těchto tížených driftovacích manévrech. Podvozek má ve vpředu zavěšení McPherson, vzadu jsou klasická ramena, tudíž se zdá, jako by si podvozek usurpoval jakýkoli terén, jako by sériový podvozek ani nevěděl, že existují i lepší podvozky. S přehledem kopíruje polní cesty a do řídítek nepustí prostě nic, veškeré vibrace nebo rázy od kamenité cesty se prostě ztratí ve stroji a jezdce nic neobtěžuje. Nebýt těch pohupů v zatáčkách, šlo by vcelku i o povedený stroj, jenže tu ještě máme to pověstné ale. Sesekané centimetry jsou znatelné ve výjezdech, kde měl stroj tendenci převracení.
Z kopců už to taková divočina nebyla, ovladatelnost stroje je vychytaná, ale ty kopce, zde jsem musela řádně zalehávat řídítka. Během proplétání se lesními úseky stroj poslouchal, docela příjemně se vodil. Během sepnutí 4x4 nepociťuji žádné výrazné změny v řízení, i při nízké rychlosti zařazené na L se se strojem manipuluje vcelku slušně, unikátní systém
On Demand True automaticky reguluoval pohon na všechna nebo dvě kola. Systém se automaticky spínal pakliže byl zapotřebí (
systém funguje pouze v režimu 2WD). Manipulace na místě stroji nedělá problémy. Při přejíždění terénních nerovností jsem si párkrát brnkla o plyn, samozřejmě cíleně a půllitrová 4x4 šla pěkně na zadní, do svíce jsem jí nevyštenglovala, ale pojezd po zadních to byl.
Závěr:
Polaris
Sportsman 500 H.0. je ideálním kandidátem pro začínající jezdce, nebo jezdce s minimálními zkušenostmi. Řízení neklade odpor ani při sepnutém 4x4, zde se oproti minulé modelové řadě zapracovalo na přesnosti. Až na lehké prohloupnutí při ostřejších nájezdech do zatáček, jako by se mi zvedalo přední kolo, což může nepříjemně vystrašit. Ale až taková trága to není, a jakmile si zvyknete na měkčí chod, docela se s prckem vyblbnete. Jen pozor při výjezdech, převrací se. Ač se jedná o 4x4, je Sportsmen hravý a svižný stroj s ohledem na svou výkonnostní kategorii. Dokonce si myslím, že ani pokročilý jezdec se s touto mašinou určitě nudit nebude, jak v pracovním zařazení, tak ani ve volném čase. Celkově se jedná o cenově dostupnou 4kolku, v základní výbavě je naviják, homologace... Posuďte sami cena cca
180 000 Kč za nový stroj neni tak drastická.