Polaris Industries je největší světový výrobce sněžných skútrů a přední výrobce čtyřkolek. Sídlo firmy je v Medině, Minnesota, USA.
Historie značky
Polaris vznikl
roku 1954. Za zrodem značky Polaris stojí opět známý „Otec sněžných skútrů“,
Edgar Hetteen, zručný a vynalézavý zámečník, společně se svým bratrem Allanem a přítelem Davidem Johnsonem, partnery ve firmě
Hetteen Hoist & Derrick v Roseau, Minnesota. Tato firma opravovala zemědělské náčiní a vyráběla speciální zařízení pro zemědělce, a to již od roku 1945. Protože Minnesota leží na severu USA, v oblasti, kde v zimě bývá hodně sněhu, v roce 1954 společně vytvořili stroj, který dokázal jezdit po sněhu. Hnací pás vyrobili ze starého dopravníku z obilného sila, jako lyžina posloužil starý nárazník ze Chevroletu, volant byl z osobního automobilu. Po návratu z první zkušební jízdy byl ale Edgar Hetteen zklamaný z parametrů tohoto stroje, nicméně přesto jej majitel blízké pily "Silver Pete", H. F. Peterson zakoupil, a to za 465 dolarů. Tak se prodal první Polaris. Příští zimu 1954 - 55 bylo postaveno dalších pět strojů, které se prodávaly za méně než $ 800.
Hetteen a jeho zaměstnanci pro příští zimu dokončili zlepšený model.
Polaris Sno Traveler z roku 1956 vážil téměř 450 kg a pohyboval se rychlostí až 32 km / h. V zimě 1956-57 se Sno Travelerů prodalo 75 kusů a v sezóně 1957-58 už to bylo více než 300 kusů. První model se jmenoval Sno-Cat, pak se jméno změnilo na Sno-Traveler. Tyto skútry se kupovaly hlavně pro lovecké účely a na zakázku pro veřejné služby.
Když se výrobní zaměření firmy
Hetteen Hoist & Derrick přesunulo od stavebních a zemědělských strojů ke sněžným skútrům, stal se hlavním problémem marketing. Společnost potřebovala rozšířit zájem o své stroje, a tak za účelem jejich zviditelnění, a aby prokázal jejich spolehlivost a užitečnost, se Hetteen v roce 1960, inspirován návrhem přítele, vypravil se čtyřmi svými sněžnými skútry na
1200 mil dlouhý přejezd přes aljašskou divočinu. Cesta trvala tři týdny, většinu času se Edgar Hetteen snažil dodržovat rychlost 16 km/h. Toto dobrodružství přineslo Hetteenovi celostátní publicitu, ale dlouhá nepřítomnost způsobila nemalé problémy správní radě firmy Hetteen Hoist & Derrick. Hetteen byl šokován, když zjistil, jaké neshody jeho cesta doma způsobila. Negativní reakce proti němu vyústily v to, že po návratu z cesty Hetteen prodal svůj rozhodující podíl ve firmě a přestěhoval se z Roseau do
Thief River Falls, kde založil konkurenční firmu, která začala vyrábět sněžné skútry Arctic Cat. Prezidentem původního Polarisu se stal Hetteenův
mladší bratr Allan.
Firma Polaris začala po odchodu Edgara Hetteena také vyvíjet malé
osobní sněžné skútry vlastní konstrukce, s motorem vepředu. V roce 1964 představil Polaris
skútr Comet, avšak tento skútr se brzy dostal do problémů, protože nebyl vhodný do všech typů sněhu. Skútr se přestal prodávat a přežití firmy se náhle ocitlo v sázce. Polaris musel rychle vyvinout nový model, aby se vyhnul bankrotu. Jeho nový model, 1965 Mustang, se však stal hitem jako úspěšný rodinný sněžný skútr vyráběl se od roku 1965 do roku 1973. Polaris pokračoval ve vývoji sněžných skútrů a po čase se stal jedním z lídrů tohoto průmyslu.
1968
Společnost rostla v šedesátých letech tak rychle, že to překonalo manažerské dovednosti tehdejších vlastníků. Ti se museli rozhodnout, zda najmout profesionálního špičkového manažera, nebo zda firmu prodat. V roce 1968 byl Polaris prodán
koncernu Textron, velkému koncernu vyrábějícímu golfové vozíky, helikoptéry Bell, zipy Talon a pera Schaefer. Polaris nadále sídlil v Roseau a nadále pokračoval ve výrobě sněžných skútrů. Přitom budoval a upevňoval svoji reputaci jako výrobce vysoce výkonných sněžných skútrů.
V období před Textronem nakupoval Polaris motory pro své sněžné skútry od celé řady dodavatelů, ale se vstupem Textronu byl Polaris schopný přenést celou výrobu motorů do
Fuji Heavy Industries (koncernu, který je vlastníkem i automobilky Subaru), koncern Fuji se stal jediným dodavatelem motorů. Inženýři Fuji dokonce pracovali přímo v Roseau na vývoji nových motorů speciálně pro Polaris.
V pozdních 70 letech nečekaně a rychle
skončil ohromný boom sněžných skútrů v USA, značky začaly tváří v tvář klesajícím prodejům zavírat nebo odprodávat své sněžnoskútrové divize. Skútry značek
Scorpion, AM, Harley-Davidson, Johnson & Evinrude, Chaparral a
Suzuki skončily úplně, v roce 1980 se do potíží dostal i výrobce číslo jedna –
Arctic Cat. Vysoké náklady na energie, hospodářská recese a zimy bez sněhu způsobily, že celkové americké prodeje skútrů postupně klesaly z 500.000 kusů ročně v roce 1970 na 316.000 v roce 1975, na 200.000 v roce 1980, 174.000 v roce 1981, a na pouhých
80.000 v roce 1983. Prodat firmu Polaris chtěl i koncern Textron, ale obratným jednáním tehdejšího vedení a s novými investory místo toho vznikla společnost
Polaris Industries, už nezávislá na koncernu Textron.
Čtyřkolky Polaris
1985
Čtyřkolky začal Polaris vyrábět v roce 1985. První čtyřkolkou Polarisu byl model
TrailBoss. Zajímavé je, že první čtyřkolky (a pohonné jednotky pro sněžné skútry) pro Polaris vyvíjela a vyráběla firma Robin, dceřiná společnost Fuji Heavy Industries. Firma Fuji Heavy Industries kooperuje s Polarisem dodnes, má kvůli tomu v USA nadále svůj vlastní výrobní závod. Od roku 1995 (čtyřkolky), respektive od roku 1997 (motory do sněžných skútrů) si Polaris vše vyvíjí sám a všechny produkty Polarisu jsou dnes
100% americké výroby. První čistě v USA vyvinutou čtyřkolkou Polarisu byl tedy až model
Magnum 425 z roku 1995.
1992
V roce 1992 se Polaris pustil i výroby vodních skútrů, ale krátce na to trh s vodními skútry v USA zkolaboval.
1997
Polaris představuje UTV RANGER a vytváří tím zcela novou kategorii užitkových off-road strojů.
1998
Polaris od roku 1998 vyrábí také motocykly Victory ve své dceřiné společnosti.
2005
Koncem roku 2005 Polaris Industries oznamuje, že kupuje část firmy KTM. Díky tomuto spojení KTM vyvíjí vlastní motory a čtyřkolky, Polaris zase řadu kvalitních sportovních čtyřkolek Outlaw s motory KTM 525 a 450.
2007
Polaris představuje koncept Polaris Revolver
2009
V květnu 2009 oznámil Polaris vytvoření divize motocyklů a dalších on-road produktů, která začala vyrábět motocykly značky Victory.
2011
V říjnu 2011 Polaris oznamuje své investice ve výši 28 milionů dolarů do společnosti Brammo Electric Vehicle Company se sídlem v Ashlandu, Oregon. Plodem předchozí spolupráce je například elektrická verze Side-by-Side Ranger EV.
Klíčová data:
1954: Malá dílna v Minnesotě prodává své první "motorové saně"
1960: Edgar Hetteen podniká reklamní výlet na sněžných skútrech napříč Aljaškou
1968: Textron získává firmu Polaris.
1985: Polaris začíná prodávat čtyřkolky.
1992: Polaris představuje své vodní skútry
1995: Prodej přesáhl hodnotu 1 miliardy dolarů
1998: Počátek výroby motocyklů Victory