Historie značky
Michio Suzuki, zakladatel značky Suzuki, se narodil v malém provinčním městečku
Hamamatsu do rodiny rolníka a hospodáře s bavlnou. Vyučil se tesařem, a protože byl mimořádně zdatný, v pouhých 22 letech zkonstruoval v roce 1909 první dřevěný šlapací tkalcovský stav. Tento stav byl tak dobrý, že jej Suzuki začal úspěšně prodávat. Postupně své tkalcovské stavy stále zdokonaloval, v podnikání se mu dařilo, ale když byl v byznysu již skoro 30 let, začaly problémy. Trh se začal nasycovat, Suzukiho stavy navíc téměř nepotřebovaly údržbu, a Michio Suzuki se začal zabývat myšlenkou na změnu výroby. Do Japonska se tou dobou ročně dováželo málo aut, což poptávce nestačilo. A tak Suzuki zkonstruoval prototyp malého automobilu s kapalinou chlazeným čtyřdobým čtyřválcem s objemem 800 ccm. Japonsko se ale začalo připravovat na válku…
Po válce se Michio Suzuki vrátil ke svým tkalcovským stavům, ale nemohl si nevšimnout, že ve válkou zbídačeném poválečném Japonsku vyvstala obrovská potřeba dostupné, spolehlivé a
levné osobní přepravy. Mnoho výrobců začalo téměř přes noc vyrábět přídavné pohonné
motorky na kola, mezi jinými i Suzuki. První motorové kolo vyrobil Suzuki roku 1952 a nazval jej Power Free. Mělo dvoudobý motor o výkonu jednoho koně. V roce 1953 následoval model Diamond Free s dvoudobým jednoválcem o objemu 60ccm. Unikátním řešením byla možnost odpojení pohonu šlapkami, takže kolo mohl pohánět jen motor. Systém byl tak geniální, že japonský patentový úřad udělil Suzukimu finanční grant na pokračování výzkumu v oblasti motocyklů. Zrodila se
Suzuki Motor Company.
Přeskočíme nyní spoustu úspěšných let rozmachu firmy Suzuki v motocyklech a automobilech (o této době
více zde ), a zastavíme se až v sedmdesátých letech minulého století. Tehdy Honda dobývala svět svými
terénními tříkolkami ATC (All Terrain Cycles): zepředu motorka bez pérování, motocyklový motor, nádrž, vzadu sedadlo a dvě pevně spojená poháněná kola. První Hondy byly převážně rekreační stroje, ale postupně našly uplatnění i v průmyslových a zemědělských odvětvích. Celých deset let vyráběla stroje typu ATC pouze Honda, teprve
na přelomu 70 a 80 let nastoupila do ATC kolotoče konkurence, Yamaha, Kawasaki a Suzuki. V následujících letech zažil tříkolkový průmysl prudký rozvoj,
tříkolky měly stále výkonnější motory povětšinou z motokrosů, ale právě výkonné motory vynesly nad tříkolkami ortel. Tříkolky se staly vyloženě nebezpečnými, byly vrozeně
vratké, přemotorované a nezvladatelné, a tak se na nich zranilo mnoho majitelů. A první, co udělali, že začal hromadně žalovat továrny. Pod tíhou soudních procesů šel tříkolkový trh skoro přes noc ke dnu. Vypadalo to, že to skončí úplně, ale pak situaci zachránila
Suzuki – ke tříkolce
přidala čtvrté kolo a čtyřkolka byla na světě.
Tato první čtyřkolka,
Suzuki LT125, přišla v roce 1982. Byla sice bez pérování, s malým výkonem, ale byla to
první čtyřkolka a Suzuki navždy změnila historii.
1982 QuadRunner 125
První čtyřkolka vůbec se stala top sellerem díky uživatelsky příjemné konstrukci, snadnému ovládání a vynikajícímu poměru ceny a výkonu. QuadRunner 125 měl jednoznačně obrovský dopad na čtyřkolkový průmysl.
1985 QuadRacer LT250R
QuadRacer 250 byla první sportovní čtyřkolka na světě s dvoutaktním motorem. Byl to špičkový sportovní stroj s dlouhými zdvihy pérování poháněný kapalinou chlazeným motorem z motokrosu Suzuki RM250, měl úžasný výkon a točivý moment, který předběhl svoji dobu.
1986 QuadRacer LT500R
V roce 1986 se na trhu objevil velice silný stroj - Suzuki LT500R, přezdívaný Quadzilla, s dvoudobým motorem 500 ccm, s největším obsahem ze všech čtyřkolek té doby. Netradiční ostrý design, systém časování výfukových kanálů AETC, hydraulické kotoučové brzdy, nezávislé přední zavěšení, tento model byl vlajkovou lodí Suzuki.
1991 KingQuad
KingQuad byl vytvořený na základě populárního, povedeného a všestranného QuadRunnera 4WD. Dostal výkonnější čtyřtaktní motor o objemu 280 ccm s vysokým výkonem v nízkých a středních otáčkách. Osvědčený motor s vyšším výkonem usnadnil pohodlnější jízdu v těžkém terénu a v kombinaci s plně nezávislým zavěšením a inovativní přední uzávěrkoa diferenciálu dal KingQuad vysokou všestrannost.
2002 QuadSport LT-Z400
Zcela nový sportovní model poháněl kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřventilový DOHC motor s velkým točivým momentem. Agresivní styl, dlouhé zdvihy odpružení, tří kotoučové brzdy a radiální pneumatiky na hliníkových kolech.
2002 EIGER 400 automatic/4x4
S názvem inspirovaným slavnou horu ve švýcarských Alpách byl EIGER 400 silný stroj, který určil standard střední třídy užitkových čtyřkolek. K dispozici byla plně automatická variátorová převodovka a možnost volby pohonu 2WD a 4WD.
2005 KINGQUAD 700
KingQuad 700 se chlubil nejen největším motorem s dostatkem točivého momentu, ale také sofistikovanými technologiemi převzatými ze sportovních motocyklů Suzuki. KingQuad 700 byl jednou z nejobratnějších, nejpohodlnějších a nejvšestrannějších čtyřkolek na trhu.
2006 QuadRacer LT-R450
QuadRacer R450 byla revoluční sportovní a závodní čtyřkolka zcela nové koncepce, první čtyřkolka vyrobená podle filosofie „koupit a závodit“. Vybavená čtyřtaktním motorem o objemu 450 ccm se vstřikováním paliva z osvědčené závodní RM-Z450 s pětistupňovou převodovkou, širokým podvozkem s dlouhými zdvihy a agresivním vzhledem. QuadRacer R450 se stal vlajkovou lodí sportovní řady čtyřkolek Suzuki.