QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo

Modely značky Yamaha

Informace o značce Yamaha

Historie značky Yamaha začíná roku 1955, kdy Yamaha představila svůj první motocykl YA-1, ale motocyklovou historii „ladiček“ odbudeme jen touto jednou větou, protože tuto historii Yamahy najdete kompletně zpracovanou na našem sesterském webu Motorkáři.cz. Ale o to důkladněji se zde budeme zabývat její historii čtyřkolkovou.

Historie značky

Čtyřkolková historie Yamahy se začala psát až mnohem později, v roce 1980, a ještě to ani nebyla čtyřkolka, byla to terénní tříkolka Tri-Moto. Představením této tříkolky skončil Hondě desetiletý monopol, kdy bez jakékoli konkurence sama kralovala na trhu terénních tříkolek ATC (All Terrain Cycles), které ostatně sama vymyslela. Po celých těch deset let vyráběla tříkolky ATC pouze Honda, a tak šel jejich vývoj kupředu jen cestou ´mírného pokroku v mezích zákona´. Ale se vstupem Yamahy a dalších značek zaznamenaly terénní tříkolky velmi prudký rozvoj. Z původně poněkud dýchavičných, výhradně rekreačních a užitkových tříkolek se rychle stalo sportovní nářadí, tříkolky dostaly vysokovýkonné dvoudobé motory z motokrosových motocyklů a staly se zejména v USA velice populárními.

1980
Prvním terénním vozítkem Yamahy byla tříkolka Tri-Moto z roku 1980. Byla to ovšem stále ještě neodpérovaná, víceméně užitková a pracovní záležitost, kterou poháněl dvoudobý motor o objemu 123 ccm s automatickým mazáním Autolube a pětistupňovou převodovkou.

1983
I když Yamaha začala opatrně, hned příští model, sportovní Tri-Moto 225DX, měl objem motoru už skoro dvojnásobný, a nezůstalo jen u většího a silnějšího motoru - Yamaha Tri-Moto 225DX byla vůbec první terénní tříkolka na světě s náhonem zadních kol kardanem, elektrickým startováním a teleskopickými vidlicemi vpředu. Motor byl čtyřtakt a zadní pérování bylo typu Monoshock. Díky těmto na tehdejší dobu absolutně revolučním prvkům se Yamaha Tri-Moto 225DX ihned usadila na špičce prodejních žebříčků.

1984
Toho roku myslela Yamaha na děti a připravila pro ně roztomilou padesátku Tri-Zinger. Byla to vůbec první dětská tříkolka ATC. I Tri-Zinger měl náhon zadních kol kardanem, plně automatickou převodovku, nastavitelný omezovač výkonu a bezpečnostní vytrhávačku. Rodiče tak měli dostatek bezpečnostních prvků pro první krůčky jejich dětí v terénu.

1985
Neuvěřitelnou pozornost a popularitu si získal hned příští tříkolý poděs, i u nás dobře známá legendární Tri-Z 250, představená v roce 1985. Byla to první (a zároveň poslední) vysokovýkonná tříkolka Yamahy, skutečný masakr. Představte si děsivou sílu kapalinou chlazeného dvoudobého motoru z motokrosové YZ250 ccm v tříkolce - Tri-Z 250 byla naprosto návyková, ale také naprosto nezvladatelná záležitost. Tri-Z 250 měla hydraulické kotoučové brzdy vpředu i vzadu, kvalitní hydraulické teleskopické přední vidlice, zadní pérování Monoshock a nízké těžiště díky palivové nádrži pod sedlem. Tri-Z 250 a další podobné vzteklé a vratké bestie, se kterými přišly i ostatní značky, byly vrcholem sportovních tříkolek, ale přišly v době, kdy už tříkolkám zvonil umíráček. Vrozená vratkost způsobovala, že tříkolky byly vyloženě nebezpečné, takže Američané se na nich hromadně přizabíjeli … a bohužel taky zabíjeli. Následovaly hromadné žaloby na továrny, a protože těch žalob bylo opravdu hodně, výrobci se rozhodli s tříkolovým byznysem praštit úplně a naplno se věnovat pouze čtyřkolkám, které Suzuki mezitím vymyslela. A protože je vymyslela už roku 1982, měla Yamaha dostatek času, aby už v roce 1985 přišla se svojí první čtyřkolkou Moto-4 alias YFM200 se čtyřtaktním motorem o objemu 196 ccm a náhonem zadních kol kardanem.
1987
Sportovní a závodní tříkolovou legendu Tri-Z 250 v roce 1987 definitivně nahradila jiná, podstatně stabilnější sportovní a závodní legenda, čtyřkolová YFZ350 Banshee s divokým a jedovatým dvoudobým dvouválcem ze silniční Yamahy RD350LC. Banshee (Víla věštící smrt) byla královnou sportovních čtyřkolek osmdesátých a devadesátých let, ale byla tak nadčasová, že se bez velkých modifikací v některých zemích včetně ČR prodává ještě letos, v roce 2012. To je neuvěřitelných 25 let!
V roce 1987 Yamaha představuje i další slavný model, čtyřdobou sportovní YFM350X Warrior s motorem odvozeným z endura Yamaha XT350 se šestistupňovou převodovkou a zpátečkou. Warrior byla první sportovní čtyřkolka na světě s elektrickým startérem a byl to absolutní úspěch - Warrior se stal jednou z nejprodávanějších sportovních čtyřkolek vůbec.
V roce 1987 Yamaha představila také svoji první čtyřkolku s náhonem na všechna čtyři kola - užitkovou Big Bear 350, vybavenou čtyřdobým motorem o objemu 350 ccm s chladičem oleje, desetistupňovou (!) převodovkou se zpátečkou, náhonem kol kardanem, předním diferenciálem s regulací točivého momentu (TCD), elektrickým startérem, hydraulickými brzdami vpředu a palubní 12V zásuvkou. Těch převodů bylo v převodovce samozřejmě jenom pět, ale Big Bear měl ještě dvourozsahovou Hi-Lo předlohu.
1989
Mezi zajímavé modely patří Yamaha Pro Hauler 250 z roku 1989 (prodával se i u nás), vůbec první čtyřkolka s nákladní korbou. Pro Haulera poháněl čtyřdobý motor o objemu 230 ccm, měl uzamykatelný zadní diferenciál, zakryté bubnové brzdy a opět tu zajímavou desetistupňovou převodovku se zpátečkou.

1995
Přichází Wolverine, první čtyřkolka na světě postavená podle dnes tak populárního konceptu ´sportovní čtyřkolka na podvozku užitkáče´, která nabízela sportovní svezení a stoupavost, prostupnost a tažnou sílu 4x4. Technika spočívala ve výkonném čtyřtaktním motoru 349 ccm, pětistupňové převodovce se zpátečkou, předním diferenciálu s regulací točivého momentu (TCD), zadním pérování Monoshock a hydraulických kotoučových brzdách vpředu i vzadu.

1998
Přichází Grizzly 600 a nastavuje zcela nové standardy výkonu, pohodlí a snadného ovládání. Grizzly se ihned stal velmi populárním. Měl obrovský točivý moment - motor 595 ccm byl největší motor, jaký do té doby kdy poháněl užitkovou čtyřkolku, měl novou revoluční převodovku Ultramatic a mezi veledůležitá prvenství Grizzlyho patří také to, že s Grizzlym byly čtyřkolky poprvé schopné brzdit z kopce motorem. Grizzly přinesl ale ještě jedno prvenství – poprvé jste mohli řadit přední náhon elektricky – tlačítkem.

2001
Yamaha vytváří nové standardy i pro sportovní čtyřkolky. Raptor 660R má největší motor ze všech tehdejších sportovních čtyřkolek a 5ventilou techniku (poprvé v historii). Vynikající motor spolu s 5stupňovou mechanickou převodovkou a dokonalým podvozkem pomohl Raptor vyhrát titul Sportovní čtyřkolka roku.

2002
Na trh přichází nástupce Grizzlyho 600 - Grizzly 660. Měl všechny dobré vlastnosti předchůdce, ale navíc ještě silnější motor a - poprvé u Yamahy - nezávislé zavěšení zadních kol. Jako vůbec první měl také elektricky ovládanou uzávěrku předního diferenciálu.



2003
Yamaha dává světu Rhino a s ním i úplně novou kategorii Side-by-Side, kategorii terénních nákladních a sportovních strojů s ochranou klecí pro posádku a korbou vzadu, kde oba jezdci sedí nikoli za sebou ale vedle sebe, přičemž ten pán vlevo ji neřídí řídítky a páčkou plynu, ale volantem a pedály. Pravda, už několik let před Rhinem tu byla Kawasaki Mule a další čistě nákladní UTV, ale teprve Rhino svým sportovnším přístupem spustilo doslova lavinu oblíbenosti této kategorie.

2004
Přichází sportovní legenda YFZ450, čtyřkolka, která vyhrála všechno, co bylo možné vyhrát: závody, šampionáty, ocenění i ceny. Revoluční čistě sportovní stroj se silným, pětiventilovým motorem s titanovými ventily měl nejlepší poměr výkonu a hmotnostní ze všech sériových čtyřkolek, které byly dosud vyrobené.



2007
Yamaha opět jednou provždy mění svět čtyřkolek – Grizzly 700 FI Auto 4x4 EPS poprvé v dějinách
dostává elektrický posilovač řízení (EPS), zařízení, která ulehčuje řízení, zvyšuje bezpečnost jízdy a snižuje únavu, velice užitečné zařízení, které si raketovým tempem našla cestu napříč všemi současnými čtyřkolkami a nově (opět) zásluhou Yamahy, i do sněžných skútrů.

Prodejci Yamaha

Plus Tries - Nejlevnější motorky

-Specializovaná prodejna na čtyřkolky a motorky všech světových značek!!(CAN-AM, POLARIS, YAMAHA, HONDA, SUZUKI, KAWASAK...

Europe Holding

Zabýváme se prodejem a servisem motocyklů, čtyřkolek a skútrů. V kamenném obchodě a na e-shopu samozřejmě nabízíme širok...

Kolocentrum-motoshop

Autorizovaný dealer Yamaha-motor,TGB-motor,Access-motor ,Bazar a značkový servis motocyklů,čtyřkolek a lodních motorů. K...

Vložit firmu


Články

Industries Yamaha

08.04.2016

Yamaha Raptor 700

03.12.2015

Grizzly 700 - 2016

19.06.2015

Yamaha Lineup 2015

11.03.2015

Yamaha Grizzly 300

18.09.2011

Audio pro UTV

09.12.2009

Yamaha YFM 350 R

07.12.2009



English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.91s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce